torsdag 7 maj 2015

I FUNDERINGAR KRING MOD-IG

Det var det här orden MOD...MODIG
som jag läste om och som fick mig att stanna till och fundera
Vad står dom orden för... EGENTLIGEN

Många ord finns bara tillgängliga..utan någon större eftertanke
Därför man har hört dom ditsatta.. i olika sammanhang
och dom har därför fått en automatisk inpräglad betydelse
Men vad ÄR då mod
För att ta reda på mer om MOD
knalla jag ut på nätet för att kolla vad som står där

Hämtat från Wikipedia:
Mod, på latin fortitudo
är en personlig egenskap och en av kardinaldygderna.
Inom katolicismen tolkas fotitudo även som uthållighet.
En modig person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar
även vid risk för negativa konsekvenser mot det egna jaget.
Mod betraktas av många som en moraliskt eftertraktansvärd egenskap, en dygd.

Man brukar skilja på fysiskt och moraliskt mod.
Fysiskt mod är förmågan att övervinna smärta och kroppsliga plågor
medan moraliskt mod är förmågan att övervinna risker för anseende och prestige.

Mod är att vara rädd
men övervinna rädslan för att göra det som ska göras
Mod stärker individens självkänsla
och hjälper personen att övervinna sin rädsla genom exponering.

MODIG;orädd, oförskräckt, tapper, djärv, kavat, dristig, oförvägen
oförfärad, karsk, morsk, behjärtad, frejdig, käck, rakryggad, heroisk
vågsam, kaxig, strong, fräck, tuff

STÄMMER DET?
Njaa Kanske i andras ögon
kan det ju se ut så som man vore MODIG
Men många gånger så drivs man av andra INRE krafter
Modig kan man känna sig efteråt
Så drivkraften är inte modet i sig själv..då det inte är självständigt

Utan beroende av drivkraften
som får oss att göra det vi känner oss måst göra
Drivna av våra olika mekanismer
Dom vi inte alltid är medvetna om

Det som driver på mig i olika situation
har jag fått inse ..att trots min blyghet och rädsla
Att det beror på min barndom..då jag fick uppleva orättvisors behandlingar
i ett underläge.. som barn är gentemot vuxna
Det har gjort att jag insett varför jag reagerat/r och agerar
mot orättvisor,förtryck,kränkningar..så starkt..utan eftertanke
för det fanns ingen där för mig
Som sa åt min pappa att det han gjorde var fel och inte acceptabelt
Så det är barnet inom mig som reagerar
som minns i den påkomna situationen HUR det kändes
Och så vill jag ingen skall måst uppleva det
Ingen skall behöva känna sig så utelämnad och ensam
Men det är inte MOD..det är överlevnadens livsbetingelser
Att åse något utan att göra något åt det..
skulle få mig att må dåligt..för då skulle jag svika mig själv
BARNET inom mig



Det bor ett barn
Inom mig

Som håller mig hårt i handen
Rädd för att släppa taget
Att jag skall glömma bort

HUR det var
Att vara ett barn
Och växa upp

(livsvandrerskanisb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar