tisdag 19 maj 2015

I AFTONBLADET ”Fler dör av salt mat än i trafiken”

Läste den här artikeln nu på morgonen
Som fick mig att stanna till och ta en titt i backspegeln
För när jag var 27 år behövde min tvillingsyster en ny njure
EN som jag skulle ge henne
Men det visade sig att jag hade ingen att ge
för jag hade bara EN njure själv..det blev först en smärre chock
(nu klarar man sig utomordentligt bra med en)
Men i den här NJURPROCESSEN som jag kan kalla det
Började jag minska på saltet
Av omtanke om min njure..min kropp
Och ju mer jag minskade på saltet JU MER kände jag av saltet
HUR mycket som strös på och blandas i allt det vi äter
och som avtrubbar våra smaklökar
(samma när det gäller sockret)
Som hamburgare och sånt... HUR salt det var
Min syster, som tagit reda på kroppens olika funktioner och behov
Vad som är bra och inte bra
Har lärt mig mycket om kostens betydelse
och vad som belastar njur/en/rarna och kroppen i övrigt
Så saltet har fått en underordnad betydelse i mitt liv
Liksom sockret..men ibland.. men mer sällan
frossar jag i godis/bakverk ändå..som när bageribilen dyker upp
Med sitt frestande innehåll
Men väljer oftast det godis som har minst socker och färgmedel i sig
Och de bakverk som inte är så sliskigt sött


Kopierat rakt av den här artikeln skriven av
Sofia Roström Andersson i Aftonbladet
Citat
Startsidan / Nyheter 2015-05-19
”Fler dör av salt mat än i trafiken”

I genomsnitt äter vi mer än dubbelt så mycket salt än vad som rekommenderas.
Varje dag

Och många fler svenskar dör av för mycket salt än i trafikolyckor, skriver bland andra Livsmedelsverkets generaldirektör på SvD Brännpunkt i dag.

Nu kräver debattörerna en förändring i livsmedelsindustrin.

Omkring 55 000 svenskar drabbas av hjärtinfarkt eller stroke varje år och var fjärde vuxen har högt blodtryck. En av de bakomliggande orsakerna är att många äter för mycket salt.
Köpt mat ligger bakom

I genomsnitt äter svenskarna elva gram salt per dag –
nära dubbelt så mycket som de rekommenderade sex grammen.

Det skriver Livsmedelsverkets generaldirektör
Stig Orustfjord, Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm och Jan Bertoft
Sveriges konsumenter, på SvD Brännpunkt i dag.

Enligt artikelförfattarna visar beräkningar i Danmark
att 1 000 dödsfall skulle kunna undvikas varje år
om saltintaget bara minskade med tre gram per dag.
Översatt till Sverige, beräknat på folkmängd
skulle det betyda ungefär 1 700 sparade liv.

Boven i dramat är ofta det dolda saltet i maten vi köper
hel- och halvfabrikat liksom restaurangmat.
”Efterfrågan styr”

Debattörerna menar att många nog inte förstår
hur mycket salt de faktiskt får i sig
eftersom det i stort sett finns i det mesta vi köper
som bröd, ost och korv.

”I nästan tio år har vi fört en dialog med den svenska livsmedelsindustrin
för att få dem att sänka mängden salt i maten.
Och industrin är med på tåget – i teorin.
Men ingen vågar ta första steget då konsumenterna vill ha salt mat
och efterfrågan styr”, skriver debattörerna
som vill se ett samarbete inom livsmedelsindustrin
för att lägga upp en plan på hur saltet ska minskas.

”Vi förordar att salthalten sänks samordnat, rakt över
i alla livsmedel. Alla företag måste ta ansvar.
Annars vågar få ta första steget av rädsla för att bli bortvalda av konsumenterna.”

Vidare skriver de att det finns goda exempel.
I Finland har saltintaget minskat med 25 procent
genom ”intensiv information till konsumenterna”
något som enligt forskare i landet fått positiva effekter på folkhälsan.
Liknande erfarenheter finns från Storbritannien.
Slut citat:...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar