tisdag 19 maj 2015

PÅTVINGAT "FÖMYNDARSKAP



När man blir ÄLDRE..eller sjuk i dagens samhälle
Så omyndigförklaras man per automatik
Det är en inkörd "felprogrammering"
som gör att en HEL människogrupp får lida och må dåligt
HELT I ONÖDAN
För vem vill bli omyndigförklarad..överkörd
När man försöker hävda sin rätt..att bli LYSSNAD PÅ
DEN RÄTTEN som alla människor har OAVSETT ålder
DET TILLHÖR DOM MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA

Så länge en människa lever..så länge FINNS rätten
Att bli behandlad med respekten som människa'

Minns när jag arbetade i "hemtjänsten under några år
En källa till många lärdomar
Fanns det en helt annan attityd/inställning och respekt
för människan bakom åldern..IDAG är det PENNINGEN som styr
Så till den grad
Att respekten och människovärdet har fått komma i skymundan

Som min mamma... som vid 92 års ålder VAR lika klar
Och medveten som hon alltid varit
Bara tanken på att hon skulle bli påtvingad "förmyndarluvan"
Bli omyndigförklarad till EGET beslutsfattande.. på grund av sin ÅLDER
Vore ju förödande.
SEN..så blir vi alla äldre
Som jag själv vill bli behandlad..bör jag behandla andra

Det var det här jag läste om nu på morgonen i Aftonbladet
Som jag gick igång på

BRA SAGT INGEMAR SKOOG




CITAT:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20818605.ab
Startsidan / Nyheter 2015-05-19
Hjärnforskaren: Upprörande – jag blir så arg

Erik Frykberg, 89, vill läsa Aftonbladet varje dag –
men får ingen hjälp av hemtjänsten.

Nu rasar både PRO och hjärnforskaren mot beslutet.

– Hemskt och förödmjukande.
Det är självklart att han ska få sin tidning varje dag –
det är ju jätteviktigt för honom

säger Ingmar Skoog, professor i psykiatri
och föreståndare för AgeCap, centrum för hälsa och åldrande i Göteborg
”Oacceptabelt”

Han menar att det finns en konstig syn på äldre i dag
som gör att det kan bli så här fel.

– Det verkar som om någonting händer efter 85 år.
Då ska man ”skydda” de äldre och bestämma över dem.
Som om han var ett bortskämt barn.
Det är hemskt, säger Ingmar Skoog.

– Att man ens ska behöva gå upp till förvaltningsrätten
för att diskutera en sådan här sak.

Även PRO riktar stark kritik mot såväl kommunens som förvaltningsrättens beslut.

– Det är oacceptabelt, säger Susanne Öhrling
sakkunnig inom äldreomsorg på PRO centralt.

– Jag blir illa berörd när jag hur att det har gått så här långt.
Det är både livskvalitet och kan förlänga livet –
jag kan inte förstå att det ska vara så svårt
att tillgodose Eriks önskemål, säger hon.

Men där kommunen sviker, lovar nu istället PRO i Borlänge att försöka hjälpa Erik.

– Det är självklart att han ska få tidningen varje dag. Vi ska försöka lösa det, säger Göran Tägtström, ordförande för PRO Borlänge Samorganisation¨
SLUT CITAT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar