torsdag 14 maj 2015

De långlivade relationerna


Den här musiken och blogginlägget .. tillägnar jag

Min tvillingsyster och hennes man

Sune och Olga

Siv och Kjell

Och alla ni andra
Som levt och lever i långvariga och slitstarka förhållande
Men många minnen av olika slag.. INPRÄNTADE och väl bevarade
i ert minnesarkiv



Det som jag inte fått uppleva..
Men som vi alla en gång drömt om..ett LIVSLÅNGT förhållande
Byggt på den viktigaste grunden av alla
KÄRLEK och VÄNSKAP..där respekt,omtanke,skratt och gråt
Blandas med kramar och kommunikation
Lite kan jag ibland avundas er..det ni har
Alla ni strävsamma PAR..
Särskilt då åldern börjar ta ut sin rätt

Då det är lättare att hålla balansen.. när man är två
och håller samma takt


FÖR
I dagens tid av slit och släng..köp..köp nytt
och skilsmässor blivit till vardagsmat
Är det nästan unikt..med långlivade relationer
Minns hur "hemskt" det var..vad man fick höra
Som skilsmässobarn på min tid och en bit in på nästa generation
Men SEN eskalerade skilsmässorna med rekordfart
Så att vara skilsmässobarn idag har inte samma laddning som förr
Som DÅ När människor förväntades leva ihop livet ut
Oavsett om dom trivdes ihop eller inte
Men det får likväl konsekvenser för barnen..
när vuxna inte kan bete sig på vuxenvis
inte längre kan SAMVERKA
När stridigheter och bråk förgiftar deras liv
Inom samlevnaden ..likväl som vid vårdnadstvister när skilsmässan
blivit ett faktum

SÅ därför GLÄDS jag och MYSER ..när jag ser
Och träffar människor som är sammanbundna av kärlekens starka band
Där människor samarbetar
att det FINNS...EXISTERAR långlivade relationer
Det ger mig en slags tröst och värme..i tankarna på det
Så när jag lyssnade på den här musiken..blev detta blogginlägg till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar