måndag 31 oktober 2011

HEMLÖSHET


Först vill jag TACKA dig Jenny för ditt tips av denna sångerska
låten väckte dessutom upp några tankar inom mig
Som legat i vila och nu började röra på sig igen Den om att vara hemlös

Det finns ju den mer påtagliga hemlösheten
Uteliggarna. Som inget hem har att gå till
Den ilskan ,frustrationen och sorgen. Över deras situation
Och makthavarnas brist på att vilja se och göra något åt den
Detta tragiska problem, som drabbar allt fler
-Går att synliggöra...ta på. Skriva och skrika om
Men så finns ju den INRE hemlösheten

Den som kan vara lika svår och mörk
Fast den inte syns och hörs. På samma sätt
Inte talas om. Lyssnas på/till
Den som oftast drabbar våra barn/ungdomar mest. Under uppväxandeprocessen
Men ock så oss äldre..som inte haft. Gett oss själva den tiden
Att fundera över och kring oss själva. Våra liv
Att inte ha hittat HEM
Till vilka vi är. Vad vi står för. Tycker, tänker och känner
Vad vi tycker OM eller INTE..
Eller det vi inte vet VAD vi tycker något om
Den otrygga hemlösheten. När vi inte vet vad våra olika inre rum innehåller...när rädslan
För de oupptäckta..okända gör att vi kisar
Gör en snabbkoll. För att snabbt stänga om oss igen
DEN hemlösheten... börjar ock så den.. allt mer växa
Fler och fler ungdomar. Behöver hjälp och söker den hos psykvården. Som mest ger piller
När det ÄR samtal kring rädslan Om det inre rummens mörker
DET okända inom oss själva. Som de behöver få tala om
Den naturliga processen som föregås i ett växande
Den som lik spöken å monster "växer under sängen..
för att man inte vågar titta efter
Och ingen som finns där. Som lyssnar och hålla i handen..
vid första titten

Minns själv HUR det var. Men jag hade tur
För jag hade min morfar..om än inte kontinuerligt fanns han där. Lyssnade
och som jag hade TILLIT till
Som svarade lugnt och eftertänksamt på mina frågor
Minns ...när jag åkte buss med min kusins fru
Som efter en stunds samtal utbrister "Men VAD lik du är på "farfar
(han var farfar till min kusin)
Du pratar som han. Det blev ett oerhört stort framsteg för mig. En tillhörighet. Att vara lik någon.
Att ha hitta den röda tråden till mitt livs nystan
lyste upp. Mina mörka rum
Hade så gott som ingen positiv relation med min far
Kände ingen trygghet och tillit alls till honom
Och öppnade därför heller aldrig upp mig för samtal
Om vad som föregicks i mitt inre
Trygghet. Och tillit är viktiga ingredienser
För det är bara DÅ. Som vi vågar öppna upp.. livsflödets ""kran

8 kommentarer:

  1. Hejsan Inger-Sofia!
    Jag tittar in för att önska dig en trevlig start på den nya månaden, Jag ser att Jenny tipsat dig om Linda som är en fantastisk Dan Andersson tolkare, dessutom skriver hon egna texter och melodier också, hon är absolut en av mina favoriter inom viskonsten.
    Om din blogg: Dina ord är värda en eftertanke för alla och en var, vill vi ha egoismens samhälle eller vill vi vara generösa nog att stödja varandra efter behov.
    Visst är det svårt för många både gammal och ung i dagens samhälle där enbart pengar betyder något, människa ses mer och mer som en förbrukningsvara som lätt kan ersättas av någon annan när någon inte längre fyller upp kraven.
    Som sagt, ha en trevlig fortsättning på dagen!

    SvaraRadera
  2. GOD morgon Wolfie
    Ord är svåra..lite knepiga Inte alltid lätta att få till Ibland dyker upp som av sig självt..fast de nyss var tomt därinne...en tändande gnista kan få dom att flamma upp.Min morfar läste mycket av de gamla gardets diktare/författare och gav mig..för länge seda en diktbok..där en dikt följt mig och etsats sig fast genom åren ..nu med en fasthet i mina tankar över orden i den Skall lägga ut den på min diktsida SEN..för idag skall jag trampa stadens gator o torg Det var ett tag sen sist Träffa barn o barnbarn och springa ut och in genom affärerna
    Önskar dig en underbar dag

    SvaraRadera
  3. Hej Inger.
    Så roligt att du tyckte om Lindas musik.
    Ordet är det som skiljer oss från djuren, vi kan förmedla både kärlek, hat och likgiltighet, många gånger sägs ord som sårar, men det finns också tröst i ord, så allt vi behöver göra är att välja vilka ord vi skall använda för att dela med oss av livets glädje och sorg, poesi är underbart att läsa men svårt att framställa själv.
    Jag hoppas din shoppingdag med barn och barnbarn blev riktigt trevlig.
    Kram och en helt underbar dag vill jag önska till dig.

    SvaraRadera
  4. GOD morgon Jenny..hade det jättetrevligt..men ett läraktigt problem dök upp INNAN jag tog mig in till stan..ett som jag nu kan flina åt.. en missad buss och ett misslyckat liftförsök
    Hoppas du haft några härliga dagar och att du får en lika härlig avrundning på helgen Kram

    SvaraRadera
  5. Hejsan Inger -Sofia.
    Jag tittar in för att önska dig en trevlig start på veckan, missa bussen är aldrig roligt, ofta gör man det med bara några sekunder också,lifta det skulle jag inte våga, men här där jag bor går bussen en gång i halvtimman in till närmsta stad, och det är lättare att ta bussen än bilen, det finns i alla fall sommartid inga lediga parkeringsplatser där.
    Jag hoppas du får en trevlig och minnesvärd dag.
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Hejsan Inger - Sofia!
    Jag tittade på din bild, det ser ut att vara en räv du fångat på bilden.
    Jag vill önska dig en trevlig dag och än verkar det som snö och kyla får vänta lite och det är i alla fall jag glad för.

    SvaraRadera
  7. Hej Inger - Sofia!
    Jag tror det är samhället idag, det egoistiskt självgoda som gör att många både unga och gamla har det svårt, vi har inte tid med levande kontakt och solidaritet, hela samhället verkar gå ut på att den som har mest i spargrisen när man kommer till pärleporten har vunnit, allt gäller ekonomi, den som jobbar med pengar får större lön än den som jobbar med det värdefullaste vi har, nämligen människan, det värderas inte fullt ut.
    Jag mötte i mitt liv en äldre dam för tre år sedan, hon kom att betyda så oerhört mycket för mig, hon var en osjälvisk gudagod människa, tyvärr gick hon bort i cancer bara ett år efter att jag fick äran att bli hennes vän.

    Jag hopas nu att du får en riktigt trevlig dag i det för årstiden ljuvliga vädret.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. GOD MORGON...Jenny AnnMarie och Wolfie
    Milda är dagarna..dofterna i de ljumma vindarna får mig att glömma bort..för en stund ATT det faktiskt är en vinter på gång..Mm det är den trofasta räven,som alltid gör sig en titt förbi,kanske för att se hur vi har det och om nån godbit ligger gömd i gräset

    När jag är ute i tidig morgontimma och tittar upp mot stjärnhimmelen HÖR tystnaden och går min korta vandring i mörkret,för att tala om för skogsvandrarna, att det är dags att förflytta sig..från hagens närhet..så tänkerjag.. att om människor hade mer kontakt med naturen..skulle många nog tänka på annat sätt ÄN bara på guld och gröna skogar...En plats vi får vara på..och ha till låns.. ett kort tag och som vi så respektlöst ser på och behandlar DET är sorgligt
    Önskar ER en sinnesmjuk och ljuvlig dag KRAM

    SvaraRadera