fredag 21 oktober 2011

HÄNSYNENS BAKSIDA..

När man ligger DÄR och inte kan annat...
Dyker omruskarna ...i tankebanorna upp
Det är som dom passar på när man inget motstånd har
Att sätta emot
När dom vet att jag inget val har..
än att ta emot deras..nya tankar
Vare sig jag vill eller inte..
OCH
Då kom det här med hänsyn för mig
Och jag kom att inse HUR missbrukat de ordet är
När vi säger att vi gör saker och ting
ELLER kanske mer INTE gör av hänsyn tagen till andra människor
ELLER snarare det vi försvarar oss med..och vill tro att vi gör
När fegheten kryper på oss..så säger vi..att det var av HÄNSYN

vi säger inte som hela sanningen är
Vi kryper undan,när någon ställer oss till svars
inför VARFÖR..då slänger vi ur oss till försvar..det där med HÄNSYN


Skolan..samma sak
Underlåter ofta att säga till föräldrar..HUR det ligger till
Med barnen/t..indragningar..förändringar som är på gång
Av HÄSYN..för att INTE oroa
Man kan ju undra..HUR vuxna de tror att vi är

Vården..
Av HÄNSYN till orons uppkomst..
får vi inte veta allt..ibland nästan ingenting
Om risker...av mediciner..olika undersökningar,vård och hantering

Politikerna
Dom tycker vi är värda deras HÄNSYN..och tiger därför still
Om vad som sker i maktens korridorer
Allt för HÄNSYNENS skull...men till /för vem/vilka


Makten..dom som tjänar på.. om vi TROR ...att vi behöver
Det dom VILL att vi skall behöva..det dom tjänar på
Därifrån är det ständigt tyst..
av HÄNSYN ...till vår oro över vårt liv och vår hälsa
Över vad krämer,smink och kläder,maten,preparaten och aparaterna gör med våra livs hälsa


Det som INTE hörs,sägs och syns...finns ju inte till


Av HÄNSYN till er ...
Lägger jag nu ner mina tankar... om hänsynes baksida
Som annars skulle kunna bli alldeles för låååångt utdragna
Och oxå av respekt..till min kropps läkningsvilas behov :0)

Var HÄNSYNSFULLA mot er själva och andra..Kram

2 kommentarer:

  1. Hur är det med dig, vännen??
    Ligger du sjuk?

    Kramar om dig.

    SvaraRadera
  2. TACK! för DIN omtankes VÄRME..Kram

    SvaraRadera