lördag 29 oktober 2011

TIDSÖVERVAKNING

NÄR nu klockan skulle ställas OM
Dök det HÄR med TIDEN upp...STRESSTIDEN
Den tid,som vi inte alla gånger KAN påverka
Den ibland oförutsägbara..oplanerade... hastigt påkomna

Det har funnits TIDER i mitt liv
Då jag glömde bort.. inte ens hade några tankar lagrade
som påminnde mig OM
Vikten att stanna AV...ANDAS..och släppa in dagen som var på väg
Då var tiden..Klockan mina tankars upptagenhet
ATT HINNA MED...TIDEN...mellan de inlagda punkterna
SÅ här var DET..Så HÄR har MÅNGA det IDAG..NU

Väckarklockan ringer Vaknar.. vad är klocka..ut med hunden...
vad är klockan ..fixa frukost.. hur mycke tid har jag kvar
övervaka ungarna... bara 4 minuter.. .tills deras buss går
Minsten till dagis
Var har jag bilnycklarna ...nedrans nu blir jag sen...
om 10 minuter skall jag vara på jobbet..1 mil bort
Trafikljusena slår om..sablars..NU blir jag sen...pulsen slår snabbt
Tankarna ilar lika snabbt ...från det ena till det andra
Måste till banken..får ta det på lunchen..hoppas jag hinner


Vad är klockan..måste handla innan jag hämtar på dagis..
nää det blir för stressigt..hinner inte före 5.. tar det efteråt
Läxor skall göras..vad är klockan..nu middag..äsch det får bli korv och makaroner...igen
Vad är klockan..måste tvätta ...jäklars tvättmaskinen har gått sönder
INTE NU har inte rådååååd.. Tvättkorgen växer
Ungarna sjuka..två har fått feber..näää INTE NU..igen
När det är så ont om folk på jobbet
..måste på apoteket..till skolmötet ikväll ..hem o skola..
vad är klockan..måste tanka.. .innan
Hämta äldsta dottern i stan..samtidigt besöka min mamma
som inte mår så bra...
MÅSTE städa.............sen


Mammaaa...magsjukan härjar..
VAD ÄR KLOCKAN...jag MÅSTE få SOVA..om så bara nån timme
Tick tack..tick tack..tick tack.....
Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr dags att vakna
Åter till en dag FYLLD med tidsinpassningars schemalagda dag

Jag har bara min mobils klocka.nu ..
Tror att jag blivit allegisk mot tidspassningar
Men man blir inte i en handvänding av med det invanda
Det ÄR så lätt att åka dit igen..in i tidsstresspressen
Men det blir allt mer sällan ..
Som tiden kan lura in mig.. i sina trånga rum

Visst måste tidspassning finnas..
Vi har tid till doktorn,tandläkaren..jobb,möten
till andra och annat som måste passas
INPASSAS
Buss/tåg/flygtidspassningarna kommer vi ju inte ´undan
Men stressen i tiden ..kan vi minimera
OM vi ger avkall på perfektionen
Jag lärde mig till slut att PRIORITERA..
ställa mig frågan VAD är det som är viktigast i mitt liv
Vad betyder mest
Då kunde jag börja sortera bort
Och när stressen satte åt mig .. TA ett DJUPT andetag
För att ge syre åt mina tankar och ..hålla fast dom
Så dom inte snurrade omkring..som hamstern i sitt hjul
Var helst jag var..när jag kännde/känner att stressen försöker komma åt mig
MED SINA MÅSTEN


OM inte tiden.. varit min ständiga övervakare..under så lång tid
Hade jag kanske aldrig...KÄNNT dens frånvaros stressfria ljuvlighet
Där jag går.. i den stjärnklara gryningstimman
Ibland tar det lite tid....innan man hittar åt lysknappen :0)
Så man ser vesäntligheterna....i ett lite bättre..ljusare sken

2 kommentarer:

  1. Hejsan Inger - Sofia!
    Vilken härligt blogg.
    Så ser nog morgonen ut lite överallt, men jag råkar nästan aldrig ut för den stressen, jag vet inte vad det beror på, men jag vaknar alltid långt innan klockan ringer och det betyder att jag nästan alltid har gott om tid på mig innan vardagens olika sysslor kräver att jag skall ta tag i dom.
    Sen är nog Rambo en del i det också, det är så avstressande att gå ut med fyrben en timma varje morgon, att se hans nyfikenhet mot allt och hans glädje under morgonvandringen gör att resten av dagen går som en dans.
    Ha en riktigt trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Hej å TACK :0)
    Håller med dig..för även när morgonkylan kryper tätt inpå kroppen..så har man väl tagit sig ut.f.till tystnadens olika ljud..dom som inte hörs,när dagen tar vid och när morgonluften intagit mina lungor och fyllt på dom,med sin syrerikaoch uppiggande luft..då känner man sig som nyfödd...då den värmen når in..En "vacker dag önskar jag dig

    SvaraRadera