måndag 7 november 2011

MIX MED JULETANKAR

Känner mig ibland som en ekorre
Som samlar på mig..intryck,avtryck,tankar,ord och meningar
Som ibland oxå triggar upp mig
..i ett ettrigt känslotillstånd
Som när maktens översittare..tycker att dom har rätt
Att förse sig ..ha ett annat värde..
Där dom sitter i sina positioner,med övermodets arrogans i sällskap
Och höra dom tala och försvara sin rätt att förse sig
Det ger mig vatten på kvarn..
OM... att där/den penningen styr... går vettet ur

Nu är det inte så långt till jul heller
MÅNGA övertrasserar sin ekonomi..i pressen ..hettsen
Över alla förväntningar..mest från oss själva
Att köpa ..köpa..köpa..
Andra får ju..då kan ju inte mina barn vara utan
Maten ÄR dyr...vi måste ha,som alla andra.. ett väl fyllt julbord

Så det julen är menat att vara ..har förvunnit
Marknaden VET hur vi skall tas..för att handla så mycket som möjligt
Avbetalning...köp på kredit..övertrassera kontot..lån på banken
Dom vet HUR en slipsten skall dras..

Har kännt och känner än..suget.. av pressen i juletid
Därför sätter jag ner mina fötter NU och bromsar i tid
ALLT vad jag kan...dess framfart
Talar allvarsord med mig själv
Vill ju känna julen...i en gemenskap
Och talar man högt om saken..är det många fler som tycker likadant
Så då kan man ju hjälpas åt..att puffa på varandra
Till att våga göra... den förändring man vill och mår bra av
Så man har råd att leva och äta.. OXÅ efter jul

Önskar er alla..en mysig dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar