fredag 4 juni 2010

Det är från början en historia måste berättas För att vi skall förstå helheten Förstå oss på oss själva



I mitt uppbyggnadsarbete..av min kropp
Mitt självförtroende och psyke
Efter de skador och den utbrändhet,jag drabbats av
Gick jag en utbildning nere i Göteborg
i ämnet "symboltolkning" för att försöka
hitta åt nya bitar inom mig, som jag inte kände till
Ty när man drabbas av skador Vilka det än är
Är det inte bara dom man skall jobba med, för att komma tillbaka
Utan oxå med sina föreställningar och fördomar OM sig själv
Och försöka finna nya vägar att vandra på
I den nya situation man hamnat i
och på den nya syn man får på sig själv ,på samhället och omvärlden
Och det är tufft
Då gäller det att hitta åt nya verktyg
för att få till det
Det som man inte har en aning om, vart det bär hän
Det gäller att våga ta språnget och inte gruva för länge
För gör man det,blir det bara svårare och svårare
att våga

Mitt examensarbete till symbolpedagog,kom att handla om samer
Min nyfikenhet tändes då jag började läsa och såg likheter
I min mormors,tidigare generationers och indianers sätt att tänka
Om bl.a botande,sjukdom,örter,etik och moral
Då insåg jag oxå HUR mycket fördomar och föreställningar som
många med mig hade/har om samer
HUR lite vi egentligen kände/känner till och hade/har kunskaper om
Då förstod jag lite av de mekanismer som styr oss människor
Och varför det bråkas på samer och varför de inte själva kan enas och samarbeta

Låser vi oss inte, vid det samiska
Så kommer vi att upptäcka tråden för mänskliga relationer/liv
och varför vår mänskliga utveckling
stampar på i samma ullstrumpor
trots alla de erfarenheter/kunskaper vi besitter
om forntida liv och leverne

Så nu tänker jag delge er
I små portioner ,av och om det jag tagit reda på om samer
och samiskt liv Som lika gärna kunde handla om
människor som inte passar in, i de uppsatta samhällsramarna

Skapade oxå en saga utifrån de kunskaperna jag fått
Om jojkens betydelse Och om att inte svika sig själv
För det får konsekvenser långt och länge framöver
Det är därför det är viktigt att så sanningsenligt som möjligt
berätta historian från början

Vi människor har så lätt att sätta våra egna färgklickar
på vad vi ser och hör Och mycket vi hör och läser om
Är ju vad andra sagt i tredje ,fjärde .....led
Vi vet ju hur viskleken går till Hur mycket som förvanskas på vägen
Så det gäller att vara öppen och tänka själv-kritiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar