torsdag 11 februari 2016

TIDSMARKERINGAR

Det är något som gått upp för mig
Inte för att jag riktigt fattar det
Men det är ju förståeligt

Då tiden pinnar på så fort ..att jag inte hinner/hunnit med
att förstå..
det som redan passerat
och som jag därför inte hunnit med

Fast då tänker jag
Vad är det då man skall hinna med att förstå
Det kanske bara ÄR några inneboende tankespöken,som än inte hunnit flytta ut
För om man lever i NUET och tar vara på varje dag
och när man sen lägger sig till rätta på kudden för att sova
VET att man tagit VÄL hand om den innevarande dagen
Då behöver man ju inte fatta..det som tiden hetsar på
Det som man ändå aldrig hinner med att förstå

Vi människor mäter ju tiden i och med vår ålder..åldrande
Som ju INTE ÄR annat än en TIDSMARKERING

Detta kom över mig när jag började fatta
Det som jag aldrig tänkt på
ATT NÄSTA år fyller jag 70
Nog för att jag kan SE tidens gång i spegeln..
MEN 70.. wow vilken tidsmarkering..



Kom ihåg frågan jag fick NÄR jag fyllde 50 OCH 60
HUR det kändes
Det vet jag INTE än svarade jag
För jag har aldrig varit där förut
Det är något som jag tänker ta reda på NU .. HUR det är och känns
HUR jag uppfattas som människa i världen omkring mig
Nu när jag fyllt 50...60
Det blir nog samma svar när jag fyller 70
Så fråga mig NÄR jag fyller 80
För då vet jag ..hur det kändes att bli/vara 70
(Men ÄN är det långt dit..ett HELT år)

FÖR OM och NÄR jag ser på ålder och åldrandet
med en utforskande,lärande,livsbejakande och nyfiken blick
Då både kan och hinner jag fånga upp tiden.
Och kanske få till en "homerun"

Undras om det är alla födelsedagar som varit och är på gång
som nu väckt upp de sovande tidsmarkeringstankarna
Nog är det väl mycket stim och stoj och tankekraft om det här med ålder

Som ju bara är en naturligt skeende i livet..en tidens framåt-gång
som vi människor förstorar upp och gör till något SOM det INTE är
-något onaturligt och negativt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar