fredag 5 februari 2016

ATT PLACERAS.. DÄR DOM HÖR HEMMA

IGÅR släppte DEN greppet om mig
Den där fasthållande rädslan,motståndet,oviljan
Som i en längre tid hållit mig i ett fast och hårt grepp
Och som jag i början INTE fattade ett jota av
Varför jag reagerade och kände som jag gjorde
jag som har kört bil i 38 år och tyckte att jag hade en ganska bra översikt
Över VEM jag var och HUR jag funkade i olika situationer
med de olika strategier jag fått lära mig att använda
För att utforska andra sätt ..än det som inte funkade
INTE ens det hade jag hjälp av
Men insåg..att det var just det jag hade
För som när det gäller så mycket annat här i världen
Ställer jag mig frågan VARFÖR..när något hindrar min framfart
Då krafsar ,gräver och lossar jag på knutarna
som hindrade mig att se och gå vidare
Med ett mer djupare och vidare tänk
Än det jag snärjt in mig i..uppe på ytan..även om det inte är ytligt
Så det jag kommit fram till ÄR
Att erkänna RÄDSLAN
TY den har inte blivit lyssnat på..under lååång tid och många år

Så när jag likt ett barn började stå upp för mina känslor
och TALA med omvärlden om det jag kände:
att "JAG kan inte ..ORKAR inte ..VILL inte TA mer ANSVAR
JAG KLARAR INTE AV ATT KÖRA BIL"
Då..med tiden utan att jag märkt det
Hade jag erövrat och inlemmat barnet i förståelsens famn
Jag FÖRSTOD vad det hela handlade om
Och barnet la sig lugnt till ro inom mig

så IGÅR KÖRDE jag BIL in till Bjurholm
UTAN den där panikrädslan som hållit mig i sitt fasta grepp

Den som när jag öppnade upp dörren och konfrontera den..
Genom att TALA om det jag kände och upplevde började förminskas..
och krympa ihop

Från början SKÄMDES gag och kände mig dum ..över min oförmåga
Då den stred mot min uppfattning om mig själv..
Men ju mer man talar om det jobbiga ...desto fler trådar hittar man åt
Att nysta upp till en förståelse som kunde ge SVAR på frågan VARFÖR

Det är TIDEN,NATUREN,MÄNNISKORNA och min KROPP och mitt PSYKE
Som var REDO.. HÄR och NU att ta hand om det jag burit på
som inte fått komma till tals tidigare
Då motorn gått på högvarv och bromsen var ur funktion
I den farten hinner man inte med att stanna av
vid de så VIKTIGA hållplatserna efter livsvägen
Därför finns de obearbetade kvar som söker och tar andra vägar istället
För att där bli synliggjorda...som NU i detta speciella fall
Den så fasthållande bilkörningsrädslan..


Det får mig att tänka på andra människors agerande
Dom som inte heller ger sig tid att stanna till vid hållplatserna efter livsvägen
För att reflektera och ta hand om det som behöver ses över


Livet försöker på alla olika sätt och vis
Visa oss människor på vad det är vi behöver ta om hand
Gör vi inte det ..söker de sina andra utvägar
för att bli synliggjorda och tagna om hand av oss
Det är ALDRIG försent att stanna till och invänta barnet inom oss
Som symboliskt får stå för det obearbetade.
För att placera rädslor,motstånd och oviljan ..DÄR dom hör HEMMA


PS..tilläggas bör att jag kommer inte att KÖRA bil när det är mörkt..
då jag ser sämre då
Inte heller när det är ishalka
Det kommer förnuftets verklighetskänsla att se till att jag inte gör
MEN DET..är något helt annat än den blockerande rädslan
som jag en längre tid burit omkring på

1 kommentar:

  1. Hej Inger..
    Vad kul att du tittade in hos mig..
    Ibland undrar jag faktiskt varför jag fortsätter med Night Lady och Snow White för det är så dött.. Det går inte att jämnföra med Windows Live Spacess.. Det enda jag känner är att det är synd att slänga efter allt jobb man haft med sidorna så det är nog enda anledningen att jag har dom kvar..

    Däremot går det bättre på wordpress men även där är det segt så största anledningen är tror jag att folk inte vill blogga längre det verkar vara bekvämare att hålla till på Facebook klicka gilla och ladda upp en enstaka bild då och då..

    Synd för en blogg ger ju så mycket mer så jag komme4 att kämpa vidare.. Kanske att jag bara stänger Night Lady och Snow White ett tag men får se hur jag gör..

    Kul i alla fall att du dimper in ibland på mina sidor..
    ha en fin vecka och kom snart tillbaka.. Kram Nicki

    SvaraRadera