torsdag 13 augusti 2015

UTREDNINGSÅR

Det här året som ligger framför mig..kallar jag för utredningsåret
För när jag är på väg att lämna något
Vad det än är
Vill jag ha öppnat och undersökt alla möjlighetens dörrar först
För att se efter VAD och OM det är något jag inte sett eller provat först
Och om utifall någon liten rackarns rädsla håller fast mig
Till att inte våga..för att jag inte tror mig om att klara det
Och så för att veta att jag klart och medvetet fattat mitt beslut
För på så vis blir sorgearbetet mer sett med klarsynens ögon

Och så för att inte lämna några TÄNK OM kvar inom mig

Livet går ju ut på att spränga gränser
Dom inom oss själva ..likväl som dom utanför oss
För om vi inte spränger våra egna inre gränser
Blir det svårt att förändra dom yttre

Ikväll skall jag ta itu med en av mina fastlåsningar
Dom jag insåg för länge sedan FANNS där.. på snabbtittsnivån
Börjar nu visa upp sig igen NU med mer tyngd i sig
För ibland..som förut..var jag omedvetet rädd att prova på
Det som var min dröm..rädd för att mista hoppets glädje om den
OM jag MÅSTE inse att jag inte klarade av DET jag VILLE
Då var det bättre att hålla det på avstånd..genom att inte utsätta sig för risken

Tills jag var redo..men om den saken visste jag inget om DÅ
Det har klarnat fram successivt.. med tiden häri skogen
Och efter den sista kroppsprotesten
Har ju smygkikat litet då och då
men varit noga med att stänga dörren efter mig sen igen
Men nu är det alltså dax..
Ikväll blir det till att se med verklighetens klarsyna ögon på min kropps förmåga
Då det gäller den stora drömmen
Och jag är INTE rädd längre och inte heller att drömmarnas hopp skall försvinna
Utan tänker följa den HELA vägen ut..vad jag än möter vid målsnöret
För det handlar om något helt annat OCH det är
ATT INTE låsa fast SIG vid någon dröm.
För då blir jag ju blind för andra och annat

Alla kriser är som att spränga en hinna
Den som hindrar sanningens ljus att tränga in
Sanningen om sig själv..att STÅ kvar och VÅGA se på den

Och OM INTE ..så finns det många fler spännande stigar och vägar att vandra på

En dikt skriven i förra gångens kris..då bodde jag vid havet
Så jag har ändrat den lite..då jag inte längre bor där

Insikter

Plötsligt slår dom ner
intar
upptar
övertar dig
från den verklighet du lever i
till en annan

Hinnan skall spräckas
en ny förlossning ske
när du bryter igenom det gamla

Det nya vill ut
in-i din nya tankevärld

Skaka om
Ta plats

Förlossningen kan vara svår
när du med nya ögon tvingas se på ditt liv

Förlossningarna har varit många

Så nu är jag trött

Vilar ut gör jag i skogen
I grönskans läkande famn

Hämtar kraft inför nästa förlossning
Förhoppningsvis- inte lika svår

(livsvandrerskanisb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar