onsdag 3 oktober 2012

VERKLIGSHETSFRÅNVARO

Blir sååå gråtförtvivlansARG När jag läser om vad människor är kapabla till att göra
mot en annan människa
I Aftonbladet läste jag om Joakim Karlsson, 22 år
Som misshandlades till döds- av tre killar
Övervakningsfilmen ­visar på hur gärningsmännen först hugger ner honom med kniv
och sedan ­stampar på hans huvud.
Sånt HÄR händer mer eller mindre VARJE dag
Våldet breder ut sig och blir bara värre och värre
Problemen måste börja synas i sömmarna- NU
Vi måste våga titta på oss själva På vårt samhälle
På vad det är som framkallar den ilska de hat människor bär inom sig
Som sen tas ut på andra OSKYLDIGA
För att få en lättnad på sitt eget inre tryck
Av missbelåtenhet, ilska, besvikelse, sorg
Ett förakt mot sig själva..sin livssituation,samhället oss vuxna
DIALOG..komunikation och en verklighetsförankrad handlingsplan MÅSTE till..
Vi skall inte behöva läsa om och få till oss
HUR de styrande makthavarna i vårt land Går före med dåligt omdömen och omoral
Allt de vi vuxnar gör Återspeglar sig hos - I våra ungdomar
Men det tycks vara lättare att BLUNDA idag - rycka på axlarna och säga
Dom får väl skylla sig själva..
Vi har ju var och en vår egen fria vilja
Att själv styra över våra liv
Så tvår man sina händer och går till statshotellets festsalonger och gör av med våra skattepengar
Pengar som istället kunde gå till- Att rusta upp vårt inre medmännskliga klimat
Och ge de verklighsfrånvända En mer samhällelig moralblandkost..istället för sin ego-lyx kost
OCH SÅ NYA glasögon och hörapparat
Så de inte missar att se och höra VAD som försigår runtomkring i vårt samhälle


Vår fria vilja
Så dånar orden ut
Så kraftfulla- utan pardon

VADÅ FRIA VILJA
Hur många har den

Inte är det då många som fått syn på DEN

Det är DEN vi måste lära ut
Visa att vi har
Så vi kan fatta våra EGNA beslut

För hur skall vi kunna VILJA
Om vi inte ens VET
Att DEN finns

VÅR FRIA VILJA


(livsvandrerskanisb)

4 kommentarer:

  1. Hej Inger - Sofia.
    Jag undrar också hur det kan komma sig att våldet ökar, dessutom är våldet så fruktansvärt rått, några förklarar det med alla dessa spel som finns, andra på att uppfostran totalt upphört, andra hävdar att våldet inte ökat, men det sista måste vara totalt felaktigt.
    Oavsett vad orsaken är så måste våldet stoppas vart än det finns, tyvärr gör våra makthavare inget, dom ser bara på att förse sig med så mycket rikedom dom kan under den korta tid dom sitter vid makten, allt annat bryr dom sig inte om, kvar att göra något är bara vi vanliga människor, och för mig är det en gåta hur vi skall klara det utan stöd från makthavarna.
    Jag önskar dig en underbar fortsättning på veckan.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Inger-Sofia!
    Vart är mänskligheten på väg? Vi människor skall ju vara intelligenta sägs det, men ibland undrar jag om inte en del av mänskligheten fortfarande befinner sig på neandertalsnivå.
    Människor är rädda för vargen, men det är ju människan som är det grymmaste rovdjuret.
    Nu börjar det närma sig veckoslut igen så jag får väl passa på att önska dig en underbar fortsättning på den här veckan.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Inger!

    Klarade inte att se filmen eller läsa artikeln. Det lägger sig som ett mörkt moln över min dag och jag känner djup oro över vad barnen idag kan få uppleva. Jag måste blunda ibland.
    Vad i all världen har dom upplevt, som kan sparka ihjäl en medmänniska...eller ta en annans liv? Kan sånt förlåtas?

    Ha en sinnesmjuk kväll
    och en riktigt god natt.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. GodmorgonMINA DAMER och HERRE :0)trevligt att ni tar er ton..i det jobbiga..som jag inte själv alltid orkar känna Fast..det är ju fel uttryckt..för det finns ju där inne och jag kan ju inte ...hur gärna jag än vill stänga av det..men vilar från det Genom att vistas än mer i naturen..det är den enda plats där tunga tankar och känslor..får sin vila Annars skulle nog all negativ energi som bombarderas oss från alla håll och kanter urlaka oss Balans ett ordsom fått en innehållsmening...så jag försöker att inte glömma bort allt det vackra som åxå finns ..runt omkring och inom de flesta människor Förövarna är ju människor som trevar i blindo efter sig själva
    då dom inte har någon livskarta att orientera sig efter..knarket en stor bov så och alkohol som måga stänger av dövar sigmed ..inga
    vuxna i samhället som lyssnar
    Nää som du skriver Wolfie så är människan det mest hänsynlösa och farligaste rovdjuret.
    Tur det finns ljus åxå i mörkret
    Önskar ER MÅÅÅNGA ljuså värmepunkter och goda skratt som kilar bredvid er..vart än ni går KRAAAM


    SvaraRadera