torsdag 4 oktober 2012

INDENTITETSBORTFALL ..TRENDSÄTTNING &STRYKFRITT

När jag gick på stan..nu sist
Kollade jag in kläder och annat
för att SE
VAD som är på "tapeten"..INNE just nu


ENSIDIGHETEN i butikerna
ger oss inga större val
för när trendsättarna sagt sitt
ser stuket,färgerna,mönstren,kvaliten.. nästan likadana ut
I så gott som alla affärer
Vare sig det gäller skor,kläder och annat
Nu har syntettygerna..de strykfria
dessutom åter dykt upp
Efter många års frånvaro


Läst på nätet om mode och trender
Om hur vi skall gå tillväga
och vad vi skall köpa
för att få våra kroppar ..ansikten
att se ut..bli lika attraktiva
som de berömda... stjärnornas

Vilka mobiler,bilar och andra materiella prylar
som står högst i kurs


Fy så tråkigt..
när likhetens färger och form
bärs av var och en
Tänk om vi vågade klä oss
på/med.. vårt eget uttrycksätt
För som DOM VI SJÄLVA ÄR
Utan att lyssna på trendsättarnas trendsättning
Som ju inte handlar om annat ÄN PENGAR
Pengar att tjäna på vår osäkerhet
Köper vi det som ÄR på modet IDAG..
ger det ju oss en känsla av VÄRDE
att duga bli/vara moderna..inne.. coola..intelligenta
och VÄL-beställda
Vilket ger klirr i kassan till DOM
som VILL tjäna mer..mycket meera
dom som vet om..att ju osäkrare vi är/blir
desto mer fylls skattkistan på

MEN..samhällsstrukturen är ju formad så
att vi måste fogas in i mallarna
För tillverkarna måste masstillverka varorna
som annars skulle bli bra mycket dyrare att köpa
Och det skulle inte funka för maskinerna heller
som ju inte är beskaffade med någon mångsidighet
Så vi kanske måste ställa upp på vårt köp och släng samhälle
Se..tycka och tänka likadant
För att ruljansen skall funka
Fast det finns nog dom åxå..som inte går att foga in
i de trånga mallutrymmet


LIKHETENS ANSIKTE..är ENSIDIGHETENs
Det är som om ALLA skulle ha samma namn
HETA LIKADANT..hmmmmmm
Det var inte lätt det här..att utveckla :0)
För den ena tanken..för mig vidare till en annan
och såå ytterligare en
Men måste vi bli så maipulerade..
FRÅNTAGNA vår egen indentitets värde
FÖR att ge legitimitet åt penningahungerns styrning
Och så till min sista tanke i det här inlägget
Som blir en önskan till er alla

att ni få en befriande och skön helg

4 kommentarer:

  1. God morgon Inger-Sofia.
    Mode ja, det är svårt, mycket av det som blir modernt är båda av dålig kvalitet och fult, men vissa trender ramlar jag själv in på, men jag stretar emot så mycket jag kan, men ibland vinner trendsättarna även över mig.
    Musiken du har idag är otroligt vacker, Ricky King är en gitarrist som vi har många CD av här hemma men den här låten har jag aldrig hört tidigare, panflöjt är ett instrument jag också tycker om.
    Jag hoppas du får en solig och skön start på veckan.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. god morgon Ann Marie.Tycker man om det och det är snyggt..men att vara slaviskt trend och modeberoende..bara för att någon sagt att NU skall vi bära det ena eller det andra för att det är INNE..för styrningen ..det är det jag tar har lite svårt för Särskilt med tanke på uppväxande släktet Då det krupit allt längre ner i åldrarna den så kallade "modemedvetenheten"..vet ju hur det var när barnen växte upp och var i tonåren Att inte se modekläderna som en värdeförhöjare av människor..att måsta ha för den saken..för att reklamen och försäljningstricksen..går på personlighets/indentiteten..att modekläder blir ett måste för att alla andra har för masspåverkan ..den ensidigheten värjer jag mig emot ..att en uppvärderingen av människor skall ligga i det materiella..det yttre Jaa han spelar bra ...musik är lisa för kropp och själ ..liksom naturen ALLT gott och väl önskar jag dig /er Kram

    SvaraRadera
  3. Hejsan Inger-Sofia!
    Det där om vad som är inne och ute bryr jag mig inte så mycket om, naturligtvis försöker jag att använda rätt kläder på rätt ställe, men annars är jag nog mer en tekniktok än vad jag bryr mig om vad som är inne för tillfället, jag köper det som jag vill ha, inte vad andra tycker jag skall ha, visst lyssnar jag på råd från Ann Marie när hon ger mig sådana, men annars är det behovet som styr inköpen.
    En riktigt trevlig start på höstveckan till dig och dina nära och kära önskar jag!
    Kram.

    SvaraRadera
  4. GOD morgon Wolfie..mm så är det klädernas funktion..dagsbehovet av väderleken bestämmande.
    Och det är klart att det är roligt att snoffsa till sig ..när man rör sig i de sociala rummen ..men oxå för ens eget välbefinnande.Men att kolla efter vad som är inne idag..är sällan jag ids slösa en enda tanke på..Klassiska och enkla kläder som man kan förändra med olika andra färgsättningar efter humör..går aldrig ur tiden DET tycker jag är praktiskt :0) Detsamma önskar jag dig och lägger in en önskan oxå om en trevlig kommande helg i hälsans tecken Kram

    SvaraRadera