måndag 29 oktober 2012

TÄNKETS HUVUDUPPGIFT

Tänker PÅ..HUR man tänker
Och använder den knopp man fått.. att TÄNKA med
HUR mycke onödigt man egentligen tänker på..som
Skvaltänk
Framtidstänks oro
Tänk på vad som varit..på tid som gått
och ältande av vad som hänt
Tänk på vad andra tänker
om och på oss och annat

HUR ofta slösar vi inte bor vår energi
På sånt vi ändå inte kan göra något åt
Inte heller förändra
Som t.ex vad andra tänker på
det vi ändå inte vet något om..utan bara tror och gissar oss till
(om de inget säger)
Då är det bättre att fråga

MEN det är svårt det där
Att hålla ordning och reda på sina tankar
För dom har så lätt att springa sin egen väg
Så lätt för att flyga iväg..lite här och där
hit och dit


Så nu försöker jag få lite pli och ordning
och använda min tankekraft.. på..där och dit den behövs
Där den hör hemma..

Viljan får ställa upp och bli min kompanjon
Forntidens kunskapstankar..plockar jag fram
NÄR jag behöver deras stöd.. i ett nytänk
för att lösa problem..hitta utvägar
få till en förändring..som leder utvecklingen framåt
DET borde ju vara ..det som vi skall använda tankekraften till
Att leva i NUET..med våra tankar
och inte låta dom få springa i blindo...
irra omkring som yra höns
Får se om jag lyckas med mitt uppdrag
Har ju nyss börjat tänka på det där med tänket
Har ofta fått höra att jag tänker FÖR mycket
Men då har jag svarat
Vad skall jag då ha huvudet till..
om inte för att tänka med
Men sen beror det ju på.. VAD jag tänker
Till vilken nytta tankarna är och gör med mig och mitt liv
Detta var lite om tänkets huvuduppgift

2 kommentarer:

  1. Hej Inger-Sofia!
    Det är många meningar som börjar som: Tänk om, Tänk att o.s.v.
    Att tänka kan ju också vara att lära av sina egna och andras misstag, nästan allt är möjligt bara tanken är god.
    Sedan har vi dagens politikers motto: Tänk på dig själv, förse dig själv och strunta i andra.
    Att tänka är att leva sa någon, men det gäller att kunna styra tanken rätt väg.
    Det blev mycket tänkande tack vare din blogg.
    Jag hoppas du får en härlig forstsättning på dagen.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. HEJ WOLFIE
    Trevligt att du deltar i bollandet av tankar
    Joo nog är det så..när problemen hopade sig ett tag..för ett tag sedan Insåg jag att det är mina tankar OM problemet som avgör hur jag ser på det Antingen göra det värre genom min tankar som slog ner på mig..eller göra det till ett kunskapsinhämtande..att utforska mig själv och andra möjligheter i krisen..som ju öppnar upp de tyngre "innerdörrarna" och dra nytta av den Erfarenheter och ett nytt synsätt..främst på mig själv gav brännsle till mina vidare framfarter.. Det du tänkt och delat med dig ..gav näring till vidare tänk Men JUST nu väntar dagen på min utåterkomst Ha de så gott där i södern Kram

    SvaraRadera