tisdag 26 januari 2016

NU ÄR JAG DÄR IGEN





Det finns något jag allt mer börjar inse
Som jag är glad över OCH det är ATT jag aldrig identifierat min personlighet
MIG...bara med mitt yttre
Utan som jag ser det finns det ju INOM mig
Det är kanske därför som jag har svårt att förlika mig med
Det här med att vi så ihärdigt jobbar på att dölja vårt åldrande
för att istället se så UNGA ut som möjligt
Att vara/bli släthyade och med en fast konsistens på "köttet"

Då jag inte kan se på mig och livet på det sättet
INTE på andra heller
Jag menar vi föds ..vi pinnar på genom livet GENOM olika åldrar
Och vi kan INTE plocka bort eller dölja något ÅLDRANDE
Men vi kan försöka... ta bort vår INSTÄLLNING vårt värderande av den
Genom att se på människan SOM JUST en människa.. livet IGENOM
Som ALLA har RÄTT att finnas till och bli synliggjorda..oavsett ålder


Vårt yttre förändras ju hela tiden..från det vi är barn tills vi dör
Minns när min mormor sa..när hon var så där en 90 år

Att hon inte kände igen sig i spegeln..som hur hon kände sig
Dom ..hennes ord har förföljt mig genom livet
VAD är det vi INTE känner igen
Jag menar vi ser oss ju ALLA mer eller mindre ofta i spegeln
Så de förändringar som successivt intar vår kropp och vårt ansikte
Borde vi ju sett med tiden..dom hör ju som livet till

Mormor kan jag ju förstå..för NÄR hade hon TID att studera sin spegelbild
och fundera över de yttre förändringarna
Dessutom den spegeln dom då hade..var väl INTE heller så mycket att skryta över
vare det gäller storlek och sikt
Så kanske ALLA de år hon inte hade tid att titta sig i spegeln så noggrant
gick henne förbi
Men när väl tiden gavs henne och hon kunde ta sig en längre koll
Då hade hon inte hängt med i livsprocessen
För årens inristningar hade obemärkta gått förbi
Och då det yttre ...på hennes tid och i hennes liv
inte gavs någon särskild stor uppmärksamhet
för då var det att arbeta för överlevnaden som gällde
och som fick stå i fokus
Men jag har sedermera förstått VAD hon menade

Vad har media för påverkan..
Alla dom krafter som driver på..HUR vi bör se ut
Är så ihärdiga,manipulativa ,kraftfulla och starka
Så starka att vi inte själva hinner TÄNKA efter..vad vi själva tycker,tänker och vill
Utan dras med i störtfloden av de olika aktörerna,som finns på marknaden
Som alla vill få oss att tråna efter en illusion
Sen på det... så påverkar vi varandra till yttre förändringar
Men våra kroppar har ju sitt eget liv..den processen rår vi inte på
HUR mycket vi än försöker dölja det FAKTUM ..att vi med åldern förändras
och att tiden ändå till slut visar på det vi vill blunda för
Hur hårt vi än försöker tukta vår kropp..till att se UT som den en gång i tiden gjorde
När huden hade spänts och vi var unga

Men det är väl så att vi människor ÄR OLIKA
Vi strävar efter olika saker..mål..vad vi tycker ÄR VIKTIGT
för att vi skall må bra
MEN..det är just påtryckningarna och försök till bortsuddandet av äldre
som får mig att reagera
För jag ser och hör det ÖVERALLT..
förhållningssättet och bristen på acceptans och respekt.. till och för de äldre
Som helt enkelt osynliggörs
Så inte är det då underligt att människor försöker minska på sitt åldrandes inträde
När man hör och ser HUR dom behandlas


SMen jag kommer aldrig att ge mig
när det gäller vår syn på äldre och åldrandet
För dom FINNS och EXISTERAR
DÄRFÖR vare sig kan eller får vi plocka bort en HEL människogrupp från sin plats i livet
Bara för att vi inte vill SE verkligheten som den ÄR
För om jag hårdrar det hela..
så begår vi ju övergrepp mot äldre VARJE dag som vi blundar för verkligheten
DEN som dom lever och verkar i..
och där dom ibland bli utsatta för vanvård och olika slags "misshandel"
FÖR det är just precis vad det ÄR MISSHANDEL..när vi osynliggör en människa
på grund av inskränkthetens syn på äldre..åldrandet
Det ÄR inte så dumt det där ordspråket
"ATT som du SJÄLV vill bli behandlad bör du behandla andra"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar