onsdag 13 januari 2016

DE KRAFTLADDADE ORDEN


Styrka..jaa vad är det
Den kan vi nog definiera på olika sätt genom att vrida och vända på det ordet
För att hitta åt det rättmätiga innehållet...
Eller finns det något sådant som är mer RÄTTMÄTIGT
I ALLA FULLA FALL...så var det så här
Som tankar på styrkan tog plats i mitt liv

Det var en gång två kvinnor som gick och samtalade för en tid sedan..däribland jag
På den tiden då min syn på mig själv..inte var så "vänlig" om man så säger
Tyckte jag var mesig,feg,för TYSTlåten (förstår att ni har svårt att tro det NU)
Men så var det
Det var när upprördhetens kraft över någon orättvisa intog mig
som utförseln av orden dök upp..men annars höll dom sig på behörigt avstånd
HUR jag 'än lockade på dom
Det var då när jag tyckte att jag inget kunde... klarade av längre
Att jag var en riktig "misslyckad" människa
Nu vet ni ju vad jag har för relation till det ordet
Precis ..ingen alls
Då när vi pratade om styrkan
Så sa hon något som kom att BÖRJA förändra min syn på mig själv
För hon sa
Jaa men du är ju stark..för du vågar ju vara dig själv
och är inte rädd att visa dina känslor
Ja men det är väl ändå inte att vara stark!??
Vi talade en lång stund om detta med styrka
Hennes ord ledde till att jag började FUNDERA än mer
Och i och med det så lösgjordes det fasthållande skruvarna om min självbild
Det tog en herrans massa tid och år..då skruvarna var HÅRT åtdragna
Och så är ju allt en process..som tar lite olika tid
Det är som segast att ta sig framåt INNAN man fått verktyget i sin hand
ORDEN som kan FRIGÖRA
Det var då insikterna om ORDS betydelse och kraft medvetandegjordes inom mig
Så det jag vill ha sagt med detta är
Att vi kan ALLA förändra en människas liv..genom att synen på hen själv förändras
ETT ENDA LITET ORD som vi ger bort
som ÄR LADDAT med vänlighet,kraft,ärlighet och respekt kan sätta igång "maskineriet"
för i den tankerörelsen..öppnas en NY värld upp
Då vi kan se med nya ögon på oss själva och därigenom och så på vår omvärld
och andra människor
Så ORD är viktiga och kan vara bärare av en UPPBYGGLIG STYRKA
Eller dess motsats..med en nerbrytande
som sker allt oftare idag.. i den psykiska mobbningens tidevarv'

Samerna har varit medvetna om ORDENS makt och kraft
Även generationer före mig/oss

Fick tillbaka av en kompis ..det jag skrivit om samer..
till min berättelse i "symbolpedagogsutbildningen
DÄR står det bland annat citat

"Namnet ,talet,rösten och orden är kraftladdare
De kan TA liv men även RÄDDA liv Och med ordets makt botar man många sjukdomar" slut citat

SÅÅÅ det är viktigt hur vi hanterar orden och uttrycker oss med dom
För vi VET ALDRIG..hur en annan människa har det eller mår
Så var och en av oss
kan göra en STOR skillnad för en annan människas VÄLMÅENDE
Om vi använder våra ord med RESPEKT och i uppbyggligt syfte
ISTÄLLET för ett nerbrytande
Detta med ordets stora betydelse
har jag fått komma underfund med under min sjukskrivningstid


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar