torsdag 21 januari 2016

HEDER-SAMT

På tal om facket..hade jag som många andra
En föreställning om vad facket skulle/skall syssla med
Med och i tankar på HUR generationen före oss
Fått kämpa sig till DENNA så viktiga organisation
Som skall se till att den "lilla" människan INTE blir överkörd och utnyttjad
Av sina arbetsgivare..makten..

Som i arbetslöshetstider är än mer sårbara och lätta att utnyttja
NU som Då.. på den tiden när facket fick ta många strider
för sin tillblivelse och i medlemmarnas intresse

Det fanns "fighters" då..(inom många områden) som BRANN för sin övertygelse och som VÅGADE säga ifrån
Som hade ett inre RÄTTVISEPATOS
Det ser man ytterst sällan till nu för tiden
Det fick jag uppleva ..då när jag själv sökte hjälp hos facket
Som till min bestörtning smörade för arbetsgivaren och tyckte jag skulle vara nöjd
och vågade inget säga alls
genom att förklara och hjälpa mig genom processen som jag aldrig tidigare
haft någon erfarenhet av

Däremot var arbetsgivaren..den högst upp LITE mer hjälpsam och öppen
När jag så fått till en oerfarenhetens uppgörelse..utan fackstöd
Blev jag stoppar utanför dörren av fackrepresentanten
Med orden " Nu fick du ett fint avtal DET är det inte många som får
Så jag tycker därför att du skall prata TYST om det här "
VAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..
En VUXENSAMTAL som jag skulle TIGA om
Jag fattade ingenting..men på den tiden DÅ detta hände var jag sjukskriven
Och med ringa självförtroende inombords

Men kunde INTE släppa tanken på vad hon sagt SOM lät så märkligt
Så när jag en tid efteråt besökte arbetsförmedlingen och berättade vad som hade hänt
och vad jag fått mig tillsagt
Blev hon jätteupprörd..och sa att det var ingen ovanlig och speciell uppgörelse
Sen sa hon en massa annat åxå..som fick mig att räta på ryggen
Då jag till fullo blev medveten om..det som hänt under uppgörelsen

Hon fick mig att se..det jag var utsatt för


SEN VET JAG OCH SÅ..ATT det FINNS kämpar där ute..hedersamma,ansvarsfulla och modiga
som vågar ställa upp på medlemmarna och säga ifrån

Så ÄN kan man känna forntidens heta andedräkt hos några
Det här gäller INTE bara FACKET..utan är en utbredd farsot i vår tid
Där egenintressen får styra över människan.. i en allt för stor utsträckning
och på bekostnad av hedern

WIKIPEDIA om HEDER (Har tagit upp det tidigare men tål nog att upprepas
För vi ser ju nu vad som händer med de hederslösa)
citat "
"Hederns syfte är att bevara ordningen i ett samhälle.
Varje individ har ett mått av heder inom en grupp
och en grupp har också ett mått av heder inom en större grupp.
Hedern förändras med personens handlingar
en handling som gynnar gruppen ökar individens heder
medan en handling som skadar gruppen också skadar personens heder.
Den som förlorat sin heder riskerar att bli utstött ur gruppen och i värsta fall bli utsatt för hämnd
medan stor heder kan leda till makt och andra privilegier.
Normen för vad som anses hedrande och vanhedrande varierar med tid och plats -
till exempel har en ogift kvinnas kyskhet och en gift kvinnas trohet varit avgörande för hennes heder
i många kulturer; ett annat exempel är den traditionella mansrollens ansvar att försörja sin familj.

Motsatsen till heder är skam eller vanheder." slut citat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar