tisdag 1 september 2015

FÅNGMYSTERIET


Min häst Kajsa har haft fång
Två gånger har jag fått kalla på veterinären sen min flytt hit till Grannäs
då hon fått mediciner
Sen har det varit några veckors"fångenskap" för Kajsa
-för att hon inte skulle belasta sina hovar

Tiden med en fånghäst har öppnat upp mina ögon
OM TANKAR på VARFÖR dom överhuvudtaget får fång
Det finns nog olika iakttagelser,erfarenheter och tyckande om den saken
Så jag håller mig till mina egna tankeutflykter

Första gången som jag blev varse det här med fång
Var när jag var tvungen inackordera Kajsa
Då det var för mycket i mitt liv då ..som tog av all min kraft
Så jag TYCKTE att hon skulle få det bättre då

Hovslagaren som skulle verka min häst då..sa
ta bort din häst från höet..din häst är på gång att få fång
VA? Hur kunde han se det
Han såg det på magen och halsen
Så jag flyttade hem min häst och återgick till att ge henne torrhö

Där hon varit inackorderad hade hon fått inplastat balhö
utan någon invänjning först
Den gången kom jag undan med blotta förskräckelsen
Och jag började FRÅGA runt och grunna på det här med fång
För det finns lite olika synpunkter på den saken
Mest för att det inte går att fullständigt precisera orsakernas uppkomst
-enkelt och rakt på

Vad har då jag kommit fram till
Nu då Kajsa inte haft fång på tre somrar..sensommar mer
För det har varit i Augusti som hon åkt på det
Därför har jag åxå börjat fundera på VAD som växer i hagen då
som inte finns där i början av sommaren

Hon har dessutom haft en mer lindrig form
MEN nog besvärlig och frihetsberövande ändå
En del hästar har fått det väldigt besvärligt


Ett är som jag sett med Kajsa
Och det är att stress inte bra för vare sig människa eller djur
En del är mer stresståliga än andra
Så det gäller att lära känna sin häst
Då nya utmaningar ,intryck och omflyttningar kan vara stressande
För precis som med foderbyten ..behöver hästen få en viss invänjningstid
Också den bitska sommarplågan ger en stresspåverkan
Särskilt då för Kajsa,som är mer utsatt och känslig
Det finns täcken..men passformen och skyddet på dom
Täcker inte ingångarna för alla blodsugare
Olika medel finns..mer eller mindre effektiva
Så det gäller att söka sig fram

-Som för människor ..påverkar åxå psyket vårt välmående och våra kroppar

-Försiktig övergång till nytt foder

-Morötter har jag plockat bort
Dom innehåller för mycket socker
Som ju inte heller är bra vare sig för människa eller djur
SOCKRET alltså
Då olika processer som påverkar kroppen negativt
(Går inte närmare in på det nu)


Hästar är som människor ..HELHETEN är viktig ..att se på den
-för att komma åt och kunna identifiera problemets grundorsak

Sen behöver hästar motion..precis som vi..för cirkulationens skull

När mina hästar släpps ut i hagen..under sommarbetet
har jag gett dom en liiten hötapp
För jag tänker ..att om magen får börja med det den är van
Så klarar den bättre av allt den andra
Såsom det är för oss människor åxå
Det gäller att stabilisera magen

SEN så får mina hästar brännässla och nyponpulver
Det gillar dom

Sen gäller det att inte hetsa upp sig i onödan
utan försöka tänka efter FÖRST
Men det är inte enkelt och helt "smärtfritt"
För det man inte har kunskaper om..har lätt för att hetsa upp oron
Och man springer direkt till telefon för att ringa veterinären
Som man jag gjorde när barnen var små och blev dåliga..då jag ringde läkaren
För att dela oron och ansvaret med någon
Under min tid här i Grannäs
Har jag förmånen att kunna prata med de mer erfarna hästägarna
..Christina och Karolina
Som fått mig att börja kunna andas ut och ta tag i det uppkomna problemet
istället för att springa omkring som en yr höna
Genom att börja TÄNKA ..TÄNKA EFTER först och plocka fram det sunda förnuftet
För mycket har jag fått inse..precis som när det gällde mina barn
Så är det rädslan som styr när något drabbar dom man bryr sig om
Då och när man än inte fått tillgång till kunskaperna och erfarenheterna
Då är det skönt SOM i mitt fall
Att ha tillgång till två lugna och sakliga människor
Som redan gått igenom en massa erfarenheter,som gett dom kunskaper
OM sina hästar och deras åkommor

Undras vad mer jag kommer fram till NÄSTA år..
Om hästar ..oss människor och om mig själv
Det är bloggen åxå bra till..att kunna göra tillbakablickar
Över tid som redan gått..gått förbi..
För att se OM och VAD man lärt under sin tidigvarande gångsträcka










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar