fredag 5 september 2014

RÄTTFÄRDIGHETENS DOMARE


I våran kommun Bjurholm.. Har en politiker avgått..med omedelbar verkan
En KD/politiker för att han lagt ut ett inlägg på sin blogg om homosexuella
Som väckte upprörda känslor
Har inte själv läst inlägget..men HÖRT om det
det drog då igång mina tankar om det här med TRON/RELIGION
OCH att TALA FÖR och I GUDS NAMN
Och VAD vi hittar och HUR vi tolkar det vi läser om ..som står i Bibeln

För TÄNK ÄNDÅ..NÄR det finns HUR mycket som helst att läsa om i Bibeln
Som gynnar vår mänskliga utvecklingen
INTE kränker den

Det beror nog på oss själva
VAR och EN av OSS... VAD vi vill plocka fram
OCH BELYSA

Men mig veterligen ...finns det något övergripande i Bibelns budskap
Som jag tycker att vi missar att ta till oss och LEVA efter
Det kanske beror på
Att det är något som vi själv MÅSTE göra något åt
FÖRÄNDRA.. inom oss ..Ta itu med..JOBBA med
Och DET kan kännas svårt
Då är det ju lättare att sätta fokus på andra.. INTE på oss själva

Så här kommer det som JAG TYCKER är det mest viktiga budskapet i Bibeln
Fritt översatt
STÖRST av ALLT är KÄRLEKEN

Du skall älska din nästa så SOM DIG SJÄLV

(Den grundläggande principen i Guds lag kan sammanfattas i ett ord, KÄRLEK)
Vad ÄR då KÄRLEK?

DÖM inte andra ...och du må själv inte bliva dömd
"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen
Som du själv vill bli behandlad ..bör du behandla andra

Här är ordet RESPEKT av största betydelse
Att respektera andra..andras liv..andras sätt att tänka,känna och leva
Så länge jag själv inte tvingas LEVA ,tycka,tänka och känna som andra vill
Så har jag...precis alla andra... rätt att LEVA det liv som känns rätt för mig
Om jag inte skadar någon annan.. tvingar andra att leva och känna..som jag vill
Efter min moral och sanning

Blir alltid brydd när människor tar på sig domarluvan
Och sätter sig på höghetens tron och gör sig till GUDS TALESMÄN/KVINNOR
Och ser grandet i sin broders öga men INTE bjälken i sitt eget.

ÖVERALLT i vår värld..bär människor på förljugenhetens dödliga pilar
När de Dödar..hotar..tystar och kuvar andra människor
Till att göra som dom vill i GUDS namn..ANNARS
Krigsmord,Terror Martyrdöd..uteslutningar,dömande,skvaller och förtal

Denna TRO har INGET att göra med KÄRLEK
TY det står åxå att VI är skapade till hans avbild och GUD är ju KÄRLEKEN
En kärlek som är bärare av SANNINGEN
MEDMÄNSKLIGHET. FÖRSTÅELSE och EMPATI

Vad är då synd?
Det är att bryta mot Guds lag..Och gör vi inte det
När vi KÄRLEKS och RESPEKTLÖST kränker andra människor ... gång på gång

Det står och så.."Döm inte efter skenet, utan döm rättvist" (Joh 7:24)

Och att ..INGEN FINNS SOM ÄR RÄTT-FÄRDIG..INGEN ENDA
ÄNDÅ är det PRECIS det vi människor tycker att vi ÄR..RÄTT-FÄRDIGA
VARJE gång vi dömer,dödar,hotar och skrämmer någon annan människa ..i GUDS NAMN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar