fredag 21 mars 2014

FORTSÄTTNING MEN NU med de KLART UTTALADE ORDEN


Det har varit svårt att släppa iväg det här inlägget
Har dragit och dragit ut på det
Då jag har ett inre motstånd..som jag skrivit om i förra inlägget
Men VET att jag måste få ur mig det här..
för att få till en punkt..ett avslut
Vill inte lägga ner mer tankar,tid och känslor på det här

Det syns ju inte så mycket ..säger omgivningen tröstande till mig
OM du inte skrattar ..det var ju just det :)

Ibland
kan jag känna mig STARK och insiktsfull
Som när det dimper ner en gammal "minneslåda" från hatthyllan
och träffar mig i huvudet
DEN påtagliga insikten som man i den närvarande smällens uppvaknande
inte förstår.. att man inte fattat..gjort något åt tidigare

Men det gäller att ha överseende och tålamod med sig själv
För vissa saker tar bara lite längre tid på sig..att förstås


Som det jag nu gått igenom

När jag skulle flytta en plåt på ca 3-4 meter
Så snärtade ena hörnet till..med vindens hjälp.. och skar upp min ena näsvinge
Det blödde rejält
Jaa jag hade tur..ty det hade kunnat sluta mycket värre
DÅ tänkte jag inte på mina tänder..att någon av dom kunde ha skadats
Hade dessutom inte tid att bry mig om tänket.. kring vidare skador

Det var något som jag fick bli varse senare..
Då en tand blivit infekterad och som det visade sig..vara sprucken

Och var därför tvungen att dras bort

Så jag ligger där i tandläkarstolen.BEDÖVAD..för att dra tanden
Tyckte det tog lång tid..men tänkte att den ju hade spruckit
och kanske därför var ett pillergöra
MEN så var det INTE
När jag tittade mig i spegeln hade tandläkaren dragit TRE tänder
Och jag blev stum..av chocken
Det var EN tand som skulle dras..inte fler
Sånt trodde man ALDRIG kunde hända..OCH JUST DÄRFÖR
framkallade det mitt "förvirringstillstånd"

För även om..som tandsköterskan sa...som såg lika förskräckt ut som mig
när jag berättade om tandchocken .
då hon svarade ursäktande ATT tandläkaren kanske såg att det var något fel på de andra tänderna
(som ju inte var några hål i )
JAMEN jag var ju inte nersövd..bara bedövad..alltså kontaktbar
för en diskussion OM mina tänders öde..

Så där föll även den bortförklaringens förståelseursäkt bort
som hållit mig fången
Och jag fick återvända till det som DET hela handlade om

Och jag stod nu åter placerad i frontlinjen



Det ä mänskligt att fela ..jomenvisst
Men om en hårfrisörska gör det..är det ju ingen större katastrof
Då ju håret växer ut igen
MEN det gör inte tänderna
Vet att tandläkaren var stressad..och hade kort om tid
för att hinna med alla patienterna inför sin frånvaro över sommaren.
MEN ÄNDÅ...



Nu har jag bokat en ny tid hos en annan tandläkare..på ett annat ställe
som jag fått tips om skall vara bra
En jag har hört om ..som har respekt för det dom gör och för den dom gör det på




Så när det nu var dags för semlorna i Malbergsstugan ..TVEKADE jag om att gå
Då jag skrattar ofta ..pratar och ler
skulle ju bortfallet SYNAS..HUVALIGEN så hemskt
MEN så tänkte jag..skall det här få hindra mig från att ha trevligt
Och att gå på den "fest" som så många arbetat för att göra möjlig..
Då vore jag ju en fegis som INGET LÄRT mig av livet
Med eller utan några tänder ÄR jag ju fortfarande Inger
Men lätt var det inte skall jag medge
För det jag fått mig itutat om tandlöshet.. satt ordentligt åtskruvat
När det gäller ANDRA..är jag inte minsta brydd
Men när det gäller mig själv..då är det annat ljud i skällan
Så det tog ett tag innan jag kunde lossa på den hårda åtdragningen



Läkare har man ju läst om ..som har gjort sina "mänskliga misstag"
Men jag har inte vare sig läst eller hört något om en sån här tandläkarmiss

Nu när det hela lagt sig..så har jag fått ett litet mer utvidgat tänk
"Att jag är ju inte allvarligt sjuk..
Så det är inte synd om mig..inte heller tandläkaren..kanske liite ändå
För vore jag tandläkare..skulle det kännas för jäkligt

MEN det hela känns bara så förbaskat onödigt ..att mista tänderna
Som gav mig en frihet i SKRATTET..tugget och en börs utan hål

Det som har tagit tid att förstå mig på ..ÄR min egen TYSTNAD
Varför jag tog på mig och kände mig skyldig att hitta förklaringar och ursäkter för tandläkarens miss
Och Varför jag höll ut så länge
Och överhuvudtaget gick tillbaka dit..efter första missen
Det är jag inte HELT klar över än..men har närkontakt med svaret
Det här med "minneslådorna" i huvet ni vet

MEN ALDRIG mer... att jag tänker urskulda och TA PÅ MIG ANSVARET FÖR ANDRAS MISSTAG
Det får dom stå för själva..förstå kan jag ..men inte längre ENSIDIGT
En dialog hade hjälpt mig på traven framåt
FAST..då hade jag INTE kommit fram till det jag NU fått kläm på
Det som fått åtskruvningarna att lossna
och mig
säkrare på mig själv

Och ATT det finns annat av större vikt här i livet..
Det har den här chockartade händelsen fört med sig till mig
Det ÄR åxå en rikedom....att få IN-SE
Nu när det ändå hänt... DET som INTE skulle hänt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar