onsdag 12 mars 2014

DE OUTALADE ORDEN



SÅ DÄR JA..NU ÄR DET NÄSTAN KLART..
Det jag gått omkring och burit på ..läänge
och som satt käppar i hjulet för min fria framfart
Men som nu..sakta men säkert..brutit igenom min blockering

För jag har skämts..tigit och tagit på mig.. som ett övergreppsoffer
SKULD och SKAMBÖRDAN
Fast felet..misstaget inte låg hos mig
Jag skämdes över min oförmåga att inte reagera kraftfullt
och med mer respekt för mig själv
som i en dålig relation..som jag inte kunde lämna

Fattade inte VARFÖR jag reagerade som jag gjorde
Eller kanske mer BRIST på reaktion
Men den kännedomen jag trodde mig ha om mig själv

Istället blev jag inkapslad i skulden å skammens fastklibbande trådar
Som i ett spindelnät

Det är mänskligt att fela..mmm så är det ju

Men om man själv får betala priset
Både ekonomiskt såväl som känslomässigt/psykiskt..för någon annans miss-tag
Då Makten..
DEN som många professionella yrkesutövare har
när man själv befinner sig i ett underläge ..som "behövande"
och man måste förlita sig på den professionella omhändertagarens ansvar å kunnande


I en förlamande chock har jag varit
Det har jag förstått NU..att jag befunnit mig i

Man skall inte snacka skit om människor
Utan har man något otalt med någon..är det med den man skall tala
För att kunna gå vidare..
Finns personen inte tillgänglig ..försenas processen

Från miss-tagarens håll.. har jag inte hört minsta pip
kanske tror dom ATT det försvinner av sig självt då


Jag har fått öppna upp dörren in till fördomarnas unkna rum
Alltid jobbigt..men på sikt ..lärorikt

Visste inte heller VART jag skulle vända mig..för att reda ut det som hänt
OCH SÅ..för det där med skitpratet ni vet



Så jag blev INKAPSLAD med de OUTTALADE orden
som jag tassade på tå runt i kring
FÖR att inte bli tvingad att bryta mig igenom skyddsskalet
Innan det var moget

För i en kris..vaknar gamla känslor upp..åxå från barndomen
Så det är inte bara de NÄRVARANDE problemet som man måste hantera
Utan eftersläpningar som gör sig påminda i den uppkomna situationen

DOCK är kontentan av det hela ..i skrivandets stund
Att när man väl tagit sig ut ur "TUNNELN"..och ser klart igen
inser man
Att upplevelsen fri-gjort nya.. mer syrerika tankar
Från nuvarande och dåvarande inkapslingar
Det känns befriande skönt
Även om jag helst skulle vilja ha det gjorda OGJORT

SEN SÅ ÄR DET ALLTID LÄTTARE ATT STRIDA FÖR ANDRA ..ÄN SIG SJÄLV
När jag nu skriver de orden
Inser jag plötsligt...ATT DÅ blir ju inte de gamla känslorna uppväckta
Dom som är krävande och påtvingande .. med all sin vilsenhet
Utan då
Blir dom istället till ett bränsle ..i kampen för den man kämpar/t för
SÅÅNT ÄR LIVET


fort/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar