onsdag 29 januari 2014

Vi kan inte ÄNDRA FÖRÄNDRA TIDEN Bara INNEHÅLLET i den


Där jag nu står i dörröppningen och kikar in
på åldrandets syn-förändringar genom tid
Är det MÅNGA tankar och känslor som hoppar på mig

Ni som följt mig på bloggen VET att jag älskar att lyssna
ända sen jag var barn
På vad de äldre berättade om HUR deras liv och leverne gestaltat sig
HUR det var..HUR dom hade det.tänkte och kände

Som när min mamma var barn och växte upp
Då bodde på övervåningen hennes farmor och farfar
Då morfar och mormor övertagit jordbruket som brukligt var på den tiden
Av en av sönerna..oftast den äldsta
Morfar ville INTE..han ville annat..studera
Men som det nu var på den tiden gavs han inget alternativ

När det var dags för jordbrukets generationsbytet ..så var han "tvungen"
att INSTÄLLA sig och ta över

Min morfar som tyckte om att diskutera och dryfta sina tankegångar med andra
Om livet i stort som smått och hur världsläget var
Att skriva om olika hädelser ,engagera sig och lära sig nya saker SOM tex språk

Mormor var fiskardotter..en mer jordnära människa
handlingskraftig..rak och ärlig
som kunde fräsa ifrån om orättvisornas fula tryne dök upp
och när det var nödvändigt och det var det ganska ofta



Dagarna bestod på den tiden av hårt arbete..UTAN bekvämligheter
Ingen inne-toalett.. ingen tvättmaskin m.m .m.m
Allt gjordes med handkraft'
Inga hel eller halvfabrikat fanns.. som kunde underlätta dagen
Inget slit och släng av köpebindor å blöjor
TÄNK er bara DET
Det var att tillverka allt själv..sticka,virka..sy för hand
eller om man var lycklig lottad med trampmaskin
Från och av det jordbruket gav..tillagades och gjordes allt
Så som det var för de flesta på den tiden
Ändå hade min mor det bättre än många andra
Som t.ex skomakarbarnen som bodde i en liten enkel stuga
Inte alltid hade mat så det räckte
Inte alla hade alltid skor på fötterna..ty barnen var många
Dom fick gå genom skogen ..ofta UTAN matsäck med sig..när skoldagen var
Det berättade min mor om
Som själv bara behövde gå en trappa upp
Då skolsalen fanns på övervåningen i deras hus

Det fanns en lanthandel i nästgårdsbyn
Där mjöl,kaffe och annat fanns att köpa.. så och polkagriskarameller
För något överdådigt utbud av godis var det inte då


Ingen bil fanns.. DET var till att gå ..ta hästen eller åka skidor
Pengar fanns inte mer än till det allra nödvändigaste
Då existerade inget köp,köp,köp och släng
Utan kläder gick från syskon till syskon
och lagades och lappades tills det inte gick mer

MEN man tog hand om varandra

Barnen fick dra sitt strå till stacken och hjälpa till..så fort de kunde
Både att passa sina småsyskon.. för de äldre
SOM att bära ut kisspottan och putsa löständerna åt mor eller farföräldrar

MEN barnen fick mycket med sig från den äldre generationen
Som höra berättelser ur "tidens" minnesbok..bli lyssnad på
Och när annat tog upp de äldre barnens tid..skötte de äldre om tillsynen av de små
Som inte alltid kunde följa med i alla göranden

Barnen fick med sig på köpet
en naturlig kontakt och inblick i åldrandets olika skeenden
Samt ihopsamlade kunskaper över tid som gått om hur man kunde gå tillväga
För att klara av olika situationers prövningar ..som bl.a skador och sjukdomar

De äldre fick känna sig behövda och gavs ljuspunkter i dagen av barnbarnen

Så en växelverkan kan man ju säga att de rådde
I ett ömsesidigt givande och tagande

Ett har jag kommit fram till och det är
Att människor förr fick lära sig TÄNKA och HANDLA självständigt
Dom kunde inte bara ringa när något fattades och oron satte in
För som i byn där min mor växte upp
fanns det då bara EN telefon och den var placerade i ETT hus mitt i byn
Så då måste man ta sig dit FÖR att ringa
Man kunde inte bara rusa iväg och söka läkarhjälp
För den fanns långt borta och någon lättillgänglig transport
fanns inte att tillgå
Så man fick ta hjälp av naturen.som bar på många olika läkande örter och växter
för att i första hand själva försöka få bukt med det som drabbat någon
djur eller människa

Så barnen fick ta del av många erfarenheters kunskaper
som spridits människor emellan genom tid
Som jag med såpvatten och salt.. fått med mig
genom min mormor och mammas omsorg
när jag fick en infektion och blodförgiftning
som dom klarade av att få bort från min drabbade fot
med hjälp av just salt, såpa och varmt vatten
Och som jag fört vidare i omvårdnaden av mina barn
OCH nu min häst

Från en modern lägenhet..till ett spartansk hus på landet
Kom vi flyttande ..från Karlstad upp till Umeå
När våra föräldrar skildes

Då fick jag en liten inblick i HUR det var när vår mamma växte upp
Att få pröva på ...att bara ha tillgång till kallvatten
Ingen dusch eller badkar ..när det var dax för tvagning
(Som ju inte skedde varje dag.. av förklarliga skäl)
placerades p.karet på köksgolvet..nära vedspisens uppvärmda vattenkastrull
Det var en höjdpunkt att få krypa ner i badkarets värme


Att måste uppsöka utedasset när nöden trängde på
som vi åxå var nödda till under de här två åren
På sommaren var det ju uthärdligt..MEN VINTERTID..brrr
Att om kvällen måsta gå ner i den kalla källaren där en slags potthink stod
För att vi inte skulle behöva gå ut när det var mörkt och kallt
Det var ju ..OM än inte någon längtans plats ..så mer uthärdlig ändå

Är glad över dom två åren NU..jag var 15 år då
och glömmer aldrig den tiden..
Den finns KRISTALLKLART inristat i mitt "innanmäte"
NÄR det gäller just såna saker som bekvämligheter av olika slag
Som jag aldrig tar för givet
Utan njuter av varje gång ..som att kunna DUSCHA t.ex
Bara det
Och dom upplevelserna fick mina tankar att rikta sig mot generationerna före mig
HUR tänkte och kände dom då..HUR orkade dom
Dom måste ju ha frusit och känt av samma oro som VI..
när t.ex barnen blev sjuka

Skillnaden är ju att för dom fanns få eller inga andra alternativ alls
ingen lättillgänglighet
Dom var tvungna att ta tag i saker och ting själva
Ofta kan jag tycka ..att de utsattes för rent omänskliga påfrestningar
Men dom hade ju inget val och inget annat att jämföra med
Så som jag hade/har det

Därför blir jag ÄN mer upprörd och deras vägnar.. att dom skall förmenas
Att få det drägligt och den hjälp dom behöver NU när dom BEHÖVER den
och själva.. få omsorg med en inbakad respekt
Och inte behöva känna sig i vägen..kostsamma

Min mor behövde aldrig flytta in på något äldreboende eller sjukhem
Hon dog i sitt eget hem

Genom hennes livs prövningar
Hennes olika möten med sjukvård och hemtjänst
Som andra äldre jag mött
Har jag fått en inblicks kunskaper
i
och OM hur det är..att bli/vara gammal i vårt välfärdsland Sverige
Att det råder NU som DÅ..en klass/skillnad
När det gäller rik och fattig pensionärs möjligheter
Att köpa sig sin ålders-frihet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar