tisdag 28 januari 2014

ÅLDERSFAITEN

När jag fyllde sextio..hamnade jag i en kris
Inte för de 60 åren
Nää att bli äldre har aldrig skrämt mig

Men då ramlade helt plötsligt en massa "minneslådor ner från hatthyllan"
Som jag hade full sjå med att värja..hålla ifrån mig
Ty det var ett riktigt rejält bombardemang som drabbade mig


För då kände jag ATT NU är det åxå mig det kommer att gälla
Allt som ligger i lådorna om vad jag HÖRT ..UPPLEVT och SETT
om äldre/gamla människor..pensionärer
Att så skulle jag nu bli talad om och behandlad
Sedd på ..med enkelspårighetens gråfärgade glasögon
DET skrämde mig
Så jag beslöt mig för att INTE låta det påverka mitt liv
utan bli en åldersrebell
Som egentligen handlar om att ställa upp på sig själv sitt eget liv
och synliggöra och tala om det..som ÄR så vansinnigt fel

Då INTE heller äldre människor är stöpta i samma form
UTAN lika olika sinsemellan som alla andra människor '
För det handlar inte om ålder UTAN vårt synsätt
Ett synsätt som är förödande för alla människor
Då vi ALLA går från barndom -ungdomstid-vuxenliv.. till att bli äldre/pensionärer
Alltså en människas vandring från UNG till GAMMAL
Vi som är äldre BÄR alla dessa åldrar inom oss
Vi har varit i dom alla
Så kommer åxå dagens barn,ungdomar ,vuxna att göra sin vandring på denna jord
Från födelse till åldrande och död
SÅ är livet


Så jag beslöt mig för att börja undersöka och sortera.. en låda i taget
ur mina lådors minnesbegynnelse ..från generationerna före mig
och fram till NU som snart 67 åring
HUR vi "sett"/ser på äldre människor
HUR dom blivit behandlade genom tid



Ställer mig frågan
Vad tjänar vårt samhälle på SIKT på detta synsätt
HUR gynnar det människors hälsa och liv

Detta samhälle som ALLT mer och i allt större utsträckning
BARA ser allt.. ur ett kortsiktigt vinstintresses perspektiv
och inte till människan..den största investeringen av alla
Att få människor att må bra..och känna trygghet..livet ut

Tänk bara på HUR mycket mediciner... för miljardbelopp
som vi lockas att proppa i oss

För ju sämre vi mår
Ju mer osäkra och rädda vi är
Desto lättare är vi att styra och manipulera
att få oss att sluta tro på vår egen förmåga
och börja se på oss själva genom samhällets glasögon

Har hört många äldre säga
Att dom känner sig
OSYNLIGGJORDA och INTE RÄKNADE MED..
Inte respekterade som levande och tänkande varelser
Utan ett enda stort bekymmer..till besvär
Vilket skapar en otrygghet..en rädsla
Tänk er bara ..att få en massa olika människor springandes ut och in i ditt hem
Så är det nästan jämt inom hemtjänsten nuförtiden
Vet hur det var för min mamma och många fler
Minns hur det var den period som jag jobbade inom hemtjänsten
Då såg det INTE ut så
Då var det viktigt med kontinuiteten och tryggheten



vi blir ALLA äldre en gång

Som DU SJÄLV VILL BLI BEHANDLAD BÖR DU BEHANDLA ANDRA..
Det tycker jag är en bra måttstock

Blir så beklämd och sorgsen när jag hör och ser hur många gamla har det
DET är skrämmande
Att vi med de kunskaper vi har IDAG i vårt välfärdsland..ändå inte fattar någonting

Så jag håller på att mopsa upp mig och stärka mig inför åldersfajten
Och samtalar med mina barn OM mina tankar
Det är bättre att prata om det NU..så dom VET.
Det ger ju dom en trygghet OM utifall och hur som
i all påtryckningsvillfarelse ..att veta var jag står i frågan

Kanske har dom nytta av det sen..när dom blir äldre
Och får sina minneslådor i huvudet.. när dom fyller 60

SKOLA...SJUK och ÅLDRINGSVÅRD kommer att bli VIKTIGA valfrågor

DÅ Omogna och ogenomtänkta beslut har utarmat allt det.. till förmån för profiten
Så måste det till en mer kraftfull och GENOMTÄNKT politik
Som ser lite VIDARE och med FÖRSTÅND på nämnda "instanser" ..än bara till den materiella profiten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar