söndag 3 juni 2012

PENGASYSTEMET

Läst ett intressant spörsmål..i Aftonbladet av Andreas Cervenka DEN STORA BLÅSNINGEN Som väckte min nyfikenhet och fick mig att vilja ta reda på MER Det stod/står att läsa IDAG i Aftonbladet citat: "LÖGNEN HELA VÅRT SAMHÄLLE VILAR PÅ Hela banksystemet bygger på ett tomt löfte” Varför räcker det med en ovanligt lång bankomatkö för att få en bankdirektör att börja kallsvettas? Därför att den geniala uppfinning som vi brukar kalla för pengar bygger på ett tjusigt löfte som aldrig kan infrias. I två essäer från sin nya bok "Vad är pengar?" granskar SvD Näringslivs krönikör Andreas Cervenka grunderna för vårt skakiga finansiella system. Den här boken känner jag starkt att jag vill läsa mer i TACK! Santa..för denna låts minnesuppväckande .. Önskar er ALLA en bekymmerfri dag

7 kommentarer:

  1. Hejsan Inger-Sofia.
    Visst är det så, det mesta inom ekonomin bygger på spekulationer och förväntningar, inte på verkliga händelser, hela EU och den monetära unionen hålls samman av förhoppningar, när dom inte infrias så blir det fritt fall.
    Jag vill passa på och önska dig en riktigt trevlig nationaldag med förhoppningsvis lite sol.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Inger-Sofia.
    Många önskar sig pengar i överflöd trots att inte lyckan ligger i sånt, visst man måste ha så man klarar sig och lite till, men pengar är till bekymmer också, det ger girighet, kriminalitet och mycket mer.
    Pengar är trots allt bara siffror på en tryckt papperslapp, hur är det bara möjligt att en sån papperslapp kan få en del människor att glömma själva livet för att få mer och mer av dom.
    Jag önskar dig en härlig nationaldag och eftersom vi inte tar någon dator med oss till ön där vi skall vistas resten av veckan så önskar jag dig ett härligt soligt veckoslut också, om vädergudarna är på milt humör låter dom min önskan till dig slå in.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. GOD morgon ! Wolfie och AnnMarie
    Pengar behövs..men när girigheten tar över och gör människan till en slav under den.. och demoraliserar hela människan..så känslor,respekt,medmännsklighet och hederligt trycks ner och blir till ett narcissistiskt ägande,som fördummar människans tankar och handlingar till ett ensidigt seende..när penningen blir människans diktator.....Dåå
    Önskar er BÅDA ..där ni befinner er..en helt underbar nationaldag och vecka..Kram

    SvaraRadera
  4. Gratulerar till nationaldagen!

    Nu talas det om höjd pensionsålder igen...och jag tycker oändligt synd om alla ungdomar. Hur ska dom orka!

    Tack för ditt fina inlägg hos mig...det påminner lite om boken jag läser och vill rekommendera: Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elisabeth Gilbert.
    Det blev en storfilm av den och boken är verkligen läs- och tänkvärd.

    Var rädd om dig.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. GOD morgon Cumulus TACK för boktipset..
    Jaa det är en stress och press som ligger an hela tiden..över sånt vi inte behövde slösa vår energis tanketid på..som pensionen ..när det gäller tiden och penningaplaseringarna plus mycke mycke annat..som ger stress ..vilket är förödande skadligt för kropps som till själ Hoppas och önskar dig en vacker dag som tar väl hand om dig Kram

    SvaraRadera
  6. Hej på dig Inger-Sofia.
    Det är som Tore sjöng för evigheter sen, ja se pengar, är till bekymmer för fattig och för rik.

    Dagens finansoro beror på EMU, vansinnigare idé än den får man leta länge innan man hittar maken till.
    Hela det upplägget är lika vansinnigt som att försöka blanda monopolpengar med hårdvaluta och sen tro att ingen skall upptäcka att det är så.
    Jag önskar dig en härlig helg i försommartiden.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Tjena!.. Santa
    Bytte ut Abba mot Tore ..En djupdykning ner i minnenas brunn blev följden av din kommentar..pengar jaa ett nödvändigt ont..fast ..om den fattigdom vi har här..så kan jag bara säga att den oxå ger mycke..som glädje över det lilla..den väcker upp kreativitetens slumrande kraft och ger ögonen ett klarare seende..men fattigdomen den som finns på många andra platser i vår värld..är en tung och svälfödd fattigdom och kan inte jämföras med den som förekommer i vårt land...där ändå en grund finns att stå på..fast du..ibland tror jag..att vi väljer att blunda..för att slippa se och göra något åt..det vi ser.
    FÖR-sommar.. jag kan känna av den..när den vunnit matchen över molnen och vinden..men när den förlorar..åker tröjan på..lika snabbt av när solen efter ibland bara en kvart eller så skänker av sin värme ..med andra ord dagarna är variationsrika..Önskar oxå dig en härlig helg..med ett väder som ser till att du trivs och har det bra i FÖRsommarens.härliga doftutbud.som än HÄR håller det mesta /flesta av mygg och knott borta..kram

    SvaraRadera