fredag 25 maj 2012

UPPVAKNANDE

Läste ordet... HÄNRYCKNINGens tid i JENNYS blogg Vilket fick mig att börja tänka på DET ordet Ni vet ju att jag gillar ords innebörd och damma av dom som legat oanvända ett tag Eller dom som blivit felanvända..misstolkade och putsa till och försöka få fram deras naturliga ursprungs-egenvärde Så här stod det att finna på nätet om ordet HÄNRYCKNING
Citat: "hänryckning, det svenska ordet för det mystiska tillstånd som med en fackterm betecknas som extas eller trans Synonymer:hänförelse, extas, stor förtjusning, trans, trance, entusiasm begeistring, svärmeri, exaltation, upphetsning" slut citat Och nog känner man ALLT detta innför den explosion som nu sker ...SYNBARLIGEN i naturen i ett enda ögonblick Då sommarvärmen nu gjort sin entre Och långkallingar och tjocktröjan ÄNTLIGEN fått åka av.. Sett på kartan att ni alla..i hela Sverige får en strålande och varm helg Tur det.. OXÅ ..för brännbollsyrans alla olika arrangemang som för de tillfälliga uteliggarna..här i Umeå då Som för de mer "bofasta".. överallt Och för OSS ALLA att få bli uppväckta till en hänryckningens tid Önskar er alla en rikligt berikande och härlig helg I hänförelsens tecken

9 kommentarer:

  1. .... men visst låter "Hänryckning" mycket meeeer än hänförelse? Om vi nu ska börja "bena i ola" ?
    Hänförelse låter som mellanmjölk och HÄNRYCKNING som lite whiskey!?

    Ha en hänryckt HELG!!

    Kram
    Ingemar

    SvaraRadera
  2. Jag är nog många av dom orden och lika förälskad i våren varje år. Längtar till den hela långa vintern. Så får man en liten smekning och sen är den borta.
    Vackra sagor är så korta.
    Så står man där efter whiskeyhänryckningen...dan efter...och undrar vart den tog vägen.
    Vad många så det blev :)

    Ha en underbar och minnesrik Pingst.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. GOD morgon :0) Ingemar å Cumulus
    Hmm nu är det ju så att jag diggar mjölk mer än whiskey..å hän-förelse.. låter för mig som en dansrörelse på en grön äng ..nära en sjö en tidig morgon..Hän-ryckning låter mer budust,som att ta för sig..om man skall bena ut ola :0) Men jag gillar båda orden ..söndagen tar mig till loppiset och plantaorna där Nån liten blomma av tuktad sort skulle sitta fint i en kruka vid min uteplats..
    Jaa Cumulus..fast mer fastetsade i minnesbanken ..och att plocka fram..när man behöver känna lite värme i vinterns kalla famn
    Önskar er detsamma..Kram

    SvaraRadera
  4. Hejsan Inger-Sofia.
    Språkliga nyanser är en fantasieggande sak, språket är väl värt att analysera, just vårt eget språk svenskan måste vara svårt att lära sig för människor med en annan bakgrund, samma ord betyder så olika saker även om stavningen kan vara olika som exempelvis jul och hjul, men uttalet är detsamma.
    jag önskar dig en fortsatt riktigt härlig vecka.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej Inger-Sofia.
    Någon klok har sagt att språket är det enda som skiljer oss från djuren, men jag undrar jag, jag tror nog att vissa djur kan kommunicera med varandra till viss del.
    Språk är hur som helst intressant även om jag inte minns det man skulle lära sig i skolan om vilka ord som hör hemma i den eller den ordklassen.
    Här har vi fått lite småregnande nu men pingsten var helt underbar.
    Jag önskar dig en härlig vecka med sol och bara trevliga händelser.
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Hej på sig Inger-Sofia.
    Hänryckning, kan det vara när man blir bortknuffad ur trånga köer, eller det kanske skall kallas häntryckning?
    Lite skämt, lite allvar, jag ville bara titta in och önska dig en lugn och behaglig vecka, själv är jag ledig resten av veckan, men utan sysselsättning är jag ändå inte, det finns mycket som pockar på att bli gjort.
    Tack föresten för att du kikar in på min blogg då och då.
    Kram från en F.D norrlandstomte.

    SvaraRadera
  7. Hej Inger-Sofia.
    Jag tror det där är ett uttryck som finns kvar hos mig sedan barndomen, mina föräldrar brukade alltid kalla pingsten så och det fortsätter med mig nu.
    Jag vill önska dig en underbar fortsättning på den här veckan, trots att pingsten är över så tycker jag att hänryckningens tid fortsätter några veckor till.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Hej Inger-Sofia.
    Jag tittar in och vill önska dig en riktigt trevlig helg. hos oss väntas det regn i helgen, men det skall väl komma ner det också, bara det blir i lagom mängd.
    Kram.

    SvaraRadera
  9. TACK!Ni mina besökare och kommentatörer för ert besök och era ord ..Önskar er många underbara och livglittrande dagar Kram

    SvaraRadera