lördag 10 mars 2012

INYMPNINGARs MINNE

Ett minne dök upp
Det har hälsat på tidigare
Men då tänkte jag inte på det
på samma sätt som jag tänker nu

När jag var mellan sju och åtta år
Pågick då ..som nu med svininfluensan
En stor och omfattande vacination..av polio
Nere i källaren i den gamla grå skolbyggnaden
på Norrstrandskolan i Karlstad
Alla..jaaa nästan alla
UTOM jag och mina syskon och så ett annat syskonpar
Som inte fick vaccinera sig av religiösa skäl
Det var inte vår anledning
utan våra föräldrar var starka motståndare mot inympningar
Som dom menade
att ingen visste något om deras skadlighet
eller konsekvens för kroppen..nära och på sikt
Utan att kroppen behövde jobba och få stärka
sitt eget immunförsvar och få hjälp till det
med bra mat bl.a
Så var oxå mina farföräldrar starkt influerade av Ledin
En hälsoguru..som än lever kvar
med sina hälsopreparat och sina tankar om hälsan

Dåå gillade vi inte utanförskapet
För så känndes det...att inte få vara med
DELAKTIGA i vaccinationskampanjen
Utan var ganska besvikna o upprörda
över våra föräldrars beslut

NU har jag förstått.. hur modiga mina föräldrar var
För det kan INTE ha varit HELT lätt
Att gå emot massan och de profesionella
Och fatta egna beslut
Men så fick vi varje morgon
ett glas med färskpressad apelsinjuice
och ibland en sked honung i och så gröt..vanlig gröt
Min far ..som när han var hemme på helgerna
tillagade en för i barns smak "äcklig" gröt
Med linfrö och kli och allt möjligt annat nyttigt
För det var viktigt oxå..sa dom
att se till att hålla magen i trim

Men dagens kunskaper
är jag faktiskt lite stolt över mina föräldrar
Men det har tagit tid ..innan jag kommit mig dit

Hade en diskussion om det här..för ett tag sedan
om olika slags vaccinationer genom tid
Och då märkte jag
HUR jag plötsligt kunde se på mina föräldrars handlande
på ett helt annat sätt än tidigare
Det är bra att väcka upp vissa minnen..
Och få syn på dom i ett annat ljus
Och bli given en insikt OM
varför man har fått med sig ..i bagaget
ett slags inneboende ifrågasättande
NU förstår jag varifrån det kommer...
Synd bara..
att jag INTE hann säga dig det

6 kommentarer:

  1. Hejsan Inger-Sofia.
    Tja det där med vaccinationer är svårt, men om det funnits vaccin mot influensan Spanska sjukan hade många liv sparats, men visst har du rätt i att man bygger upp ett immunförsvar om man får eländet, det får man inte av vaccinet, men trots det tillhör jag dom som regelbundet tar den där sprutan, jag har bara ett liv, det är nu och jag hinner inte alls med att använda det till att ligga med feber och elände när naturen utanför lockar med allt som finns där.
    Eftersom jag skall göra lite nytta den här veckan så är jag inte hemma innan lördan igen och tittar därför in hos dig här och nu och önskar dig en fantastisk vecka med sol takdropp och våren väl fastlåst i närmaste tall så den stannar länge hos dig.

    SvaraRadera
  2. :0) .nääää det ÄR sant vi har bara ett liv och det skall levas NU. TIDEN..den är dyrbar och särskilt nu.. har den blivit ÄN mer intensifierad..och kutar dessutom snabbare.. tycker jag Vacinationer är inte så enkla att ta ställning till Tror man skall följa sin egen inre övertyglse..då blir det bäst..att inte veta ..kunna bestämma sig är nog värre För då ligger stressen på..och av den blir man då sjuk.Så du gör inte nytta i vanliga fall då ler Nog lockar naturen med både det ena och andra av härliga upplevelser..Fåglarna och ALLT som nu dyker upp i naturen har jag min kamera laddad o redo för Tack för den där tanken med våren fastlåst i närmaste tall :0) ..det blåser här REJÄLT..men den gör sin nytta och sätter fart på istiningen "husvägens" grus börjar jag allt mer skönja..Det är ljuvligt ute Skickar med till dig lite av naturens norrlänska vårkäningar och en Kram på färden

    SvaraRadera
  3. Hej Inger-Sofia.
    Jag ber om ursäkt för att jag inte hunnit med att besöka varken dig eller mina andra bloggvänner, våren är den mest tidskrävande tiden på jobbet.
    Vad härligt att våren hunnit fram till din del av landet också, här nere kommer den ofta tidigt men det tar tid att värma upp havet så om det blåser från havet så kan ändå vindarna kännas lite kalla, men både i går och idag är det helt underbart, nästan försommardagar.
    ha en riktigt vårlik och solig vecka.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Hej Inger - Sofia.
    Jag ser din mor på bilden här samtidigt som jag skriver, en dam med livserfarenhet måste hon vara med den respektingivande åldern, tänk att få höra henne berätta om livet en gång för länge sen.
    Vi i den lite yngre generationen tar allt för givet även om vi nu kan se att vi börjar ta en del steg tillbaka till tider som vi hoppades skulle vara gångna för alltid.
    Jag är en ganska ny bloggare men jag såg att du hälsat på några vänner jag redan fått genom bloggen så jag tänkte, varför inte hälsa på här, just nu sitter jag på ett hotellrum, jag är på resande fot för mitt jobb, men jag är tillbaka hemma någon gång under helgen.
    Jag vill naturligtvis önska dig allt gott och en trevlig kommande helg.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. HEJ Jenny Du dyker upp när kan o har tid o lika välkommen NÄR ÄN du dyker upp
    Här uppe i norr visar våren upp ett annat ansikte än hos er söderöver..men lika vårlikt skönt ändå ...olika ljud hörs i skogen och intensitetet blir allt kraftfullare och spåren fler och mer av skogsvandrarna och "flygvägarna" blir allt mer invarderade av vår o sommargästerna och snön den krymper o vägarna blir nakna utan all snö Fast i morgon verkar det som om det skall komma mer snö..men då går ju snötiningen än fortare..För vintern kommer inte tillbaka..mer än som en liten pust..som lika snabbt drar förbi Önskar DIG en avkopplande o HÄRLIG helg Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Josefin Har sett ditt namn i ögonvrån.när jag varit på besök till våra gemensamma vänner :0) Trevligt att du oxå hittade hit till mig i skogen Joo nog var hon både klok och livsbejakande min mor..mer o mer får jag upp ögonen och får syn på det och sånt jag aldrig riktigt tänkt på förut...Så hon lever kvar i mångas minne..och är bärare än av nyupptäckande insikter om hennes vandrings tankar o känslor Det är spännande..Vet ju hur det var när fötter,tankar och känslor ständigt var på språngmarch i livet När farten var för hög för att ge tid åt eftertankar och frågor som jag inte hann med att ställa Därför skriver jag bl.a i bloggen oxåom mitt liv Att när mina tre barn.. kommer in i lite lugnare livsfaser..vill jag lämna efter mig..lite tankar och några ledtrådar att hitta Hoppas.. när helgen står för dörren att den tar VÄL hand om dig och ger dig det du behöver av vila energiuppladdning Kram

    SvaraRadera