fredag 16 mars 2012

VÅRTECKNENS OLIKA "ANSIKTEN"


Tänkt på det ..att våren visar sig på olika sätt
På olika platser i vårt avlånga land
I södra sverige har blommorna börjat visa sig
Och marken börjar ..efter månaders belägring av snön
träda fram
Här uppe.. där snön än ligger kvar
blir tecknen på vårens ankomst..
av annan förväntans slag.. än blommors synlighet

Men på väg är den DEFINITIVT
om än inte blommig synbar
Så hör och kännbar ..på andra sätt och vis

Tulpaner
gillar jag.. SÄRSKILT vid den här tiden
då man även häruppe ..med deras hjälp
kan få in lite blomstervårkänslor
i stuga och sinn

Önskar er ALLA


oavsett yttre tecken.. en härlig VÅRHELG

12 kommentarer:

  1. Bel video e bellissime queste fotografie!! buona domenica...ciao

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Inger

    Du beskrev våren så lyriskt i inlägget hos mig
    och den är lyrisk. Varje tråd i kroppen lever upp....men också känslan av att man inte hinner uppleva varje skiftning och nyans. Allt går för snabbt.
    När jag hängde ut tvätt på södra sidan av huset, såg jag att just där blommar krokusarna nu....oooopppss.

    Idag skiner en stor sol
    och just nu är det +3.

    Njut av dagen.
    Stor kram.

    SvaraRadera
  3. Hejsan Inger - Sofia.
    Våren är efterlängtad varje år, ibland undrar man varför våra förfäder bosatte sig så här långt norrut, men när vår och sommar infinner sig förstår man varför, utan vinter skulle det aldrig komma någon vår och årstidernas växling är en tjusning i sig, det bästa med vintern är att den alltid utmynnar i en ny vår.
    Ha en fortsatt riktigt trevlig vecka.

    SvaraRadera
  4. Hej Inger-Sofia.
    Jag känner igen det där med norrlandsvåren, den finns där även om den tar lite längre tid på sig och då hinner man njuta av våren lite längre än här nere, här övergår våren oftast till sommar på så kort tid.
    En sak jag saknar här nere är dom härligt ljusa sommarnätterna, dom har vi inte här, men som kompensation för det slipper vi mygg och knott i stället.
    Jag hoppas du får en solig och skön vårvecka.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Inger-Sofia.
    Våren finns runt vår-en, ja runt enebuskarna som alltid finns kring havsstränderna här nere i söder, visst är det skönt när våren gör sig påmind.
    Snart är det dags för tranorna att hitta norröver igen så visst är det vår.
    I sommar är det välan dags för någon trevlig fjällvandring igen, inget är som fjällen en solig sommardag när man genomvarm travar runt och så plötsligt kommer det ett hundspann eller någon skidåkare som trivs på glaciären.
    Norrland är otrolig i sin mångfald.
    Jag vill naturligtvis önska dig en fortsatt trevlig vecka också.

    SvaraRadera
  6. Hej Inger Sofia, tack för att du tittade in på min blogg.
    Vi har ett avlångt land och det är snö kvar längst uppe i norr medan dom som bor allra längst ner nästan har sommar, själv bor jag så att om man börjar söderifrån och kommer till mig så finns ändå ungefär 80% av Sveriges yta kvar norr om mig, men Sverige är ett vackert land både i norr och söder fast med så olika natur.
    Jag önskar dig allt gott och hoppas du får en trevlig fortsättning på veckan.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Hej Josefin.mmm nog är Sverige ett vackert land ..och så många platser det finns kvar att upptäcka...så många trevliga människor. När jag växte upp och bodde i Karlstad kunde det vara snö ena dagen och inget andra dan Så skridskor o skidor,,fick tålamodet och längtan ta hand om..tills det gavs en möjlighet att få ge sig ut o prova dom.Här råder inte den bristen.Så alla vårtecken som dyker upp hur dom än ser ut väcker upp mysfaktorn och vårglädjen i samma stund Allt GOTT o VÄL önskar jag dig Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Santa..enebusken.. den sege lille rackarn,som min mormor gjorde dricka på..väldigt bra törstsläckare när solen höll sig framme i slåtterstider Än har inga tranor dykt upp ..men jag vet att dom kommer Ett par stannar alltid kvar här o förgyller mina morgontimmar..den spatserar oxå frimodigt omkring.. även i hästenhagen Det var ett tag sen jag besökte fjällen..de kalla klara bäckarna som gav kroppen en genomkörare efter nattens instängda svett..och återgav värme och balans till en hurrven kropp Sverige har många helt underbar natur,flora och djurliv..på varje plats finns mycke att se och upptäcka,som ger livet kickar och lärdomar.Önskar dig många häftiga upptäckter i naturen var du än är..och en rigtigt snäll helg,som tar väl hand om dig Kram :0)

    SvaraRadera
  9. Hej Cumulus ..ditt blogginlägg inspirerade ju..då flödar orden till som ibland kan hålla sig undan Fast jag visste inte att dom var inspirerande men tackar för din respons HÄRLIGT med uthängd tvätt..den luktar så gott och doften sitter i länge..En doftrik o härlig helg önskar jag dig Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Wolfie Mmm utan årstidsväxlingarna ..skulle kanske inte längtan och glädjen få en lika stor plats,.. fast jag vet inte om det beror på kroppsliga förändringar ,men jag börjar tycka att vintern är en rackare på att vara ihärdigt lååång o kall o snöig..såna tankar har jag inte burit på förut..då var vädret bara..och som man tog som det var..frös gjorde jag inte lika mycke som nu..När ljuset kommer känner man tydligt vad som händer med och i kroppen..man blir given energi och inspiration Önskar dig en inspirationsrik och härlig helg

    SvaraRadera
  11. Hej AnnMarie ..jaa mygg o knott trivs här i norrland..nu när jag har hästarna har dom små rackarna blivit mina motståndare att klura ut hur jag skall gå till motangrepp för att hålla dom från hästarna har tänkt på det..att förr var varken väder.. knott eller mygg något som jag iddes slösa tankekraft på Blev dom för närgångna när jag skulle försöka sova med sitt högljudda och irriterande ljud ..väntande man in dom ..sen small det Men nu håller jag rätt på dom och åskan FAST jag inte vill..Så har olika tankar sin tid och plats..ljuset är underbart och ger en större rörelsefrihet oxå..önskar dig en ljus och härlig helg Kram

    SvaraRadera