söndag 5 februari 2012

POLITIKERS VÄLSMORDA OCH FINPUTSADE MEN ACK SÅ TOMMA ORD

SOLIDARITET DEMOKRATI RESPEKT ÄRLIGHET
MORAL och ANSVAR
jag tror att våra politiker behöver sätta sig på skolbänken igen
För att lära sig om ORDS betydelse och innehåll
För idag saknas MENINGEN med och i orden..handling
Detta så kallade välfärdsland
Där girighetens ego ..får styra


För har man bara karisma och är vältalig
Behövs det inge mer för att få vara politiker
OMEDVETENHETEN..jag föredrar att kalla det för de
För kunskap..insikt..moral..ansvar
Har helt fallit ur fokus och demoraliseringen är snart total
Bland maktens beslutsfattare


När jag stegade ut genom ytterdörren i morse
Och när bara antydan till gnöl vill försöka tränga sig fram
Blir jag för.......ad på mig själv
För det finns MÄNNISKOR där ute som INGENSTANS
har att ta vägen
En grupp människor som växer och blir allt större
OCH allt yngre
Föraktet..att dom får ju skylla sig själva som hamnat där
Känns nog bra att tänka..för att skydda sig själv
från att behöva KÄNNA

Tänk en sån sak som att få magsjuka..influensa eller annat
och INTE ha NÅGONSTANS att ta vägen
Och dessutom betraktas som paria i detta samhälle
Tänk.. nu när det varit som kallast
och inte ha en varm plats att gå till
INGEN toalett och dusch
SÅNT som vi tar vi givet..vi som är så mycke bättre
VAD kan vi då göra..
Vi kan protestera på olika sätt och vägra
Att låta detta samhälle styras av självgodhetens överhet
När jag hörde och såg ett uttalandes klipp
av en UNG bloggerska
som uttalade sig satiriskt föraktfullt OM DE FATTIGA
Så tänkte jag..att det sitter ju människor i POLITIKEN
Som bär på dessa tankar ..har denna inställning
Människor..som har en förvrängd bild av verklighetens samhälle
Där de sitter...
på hyckleriets,myglets och självgodhetens upphöjda stolar

Detta genomsyrar politiken
En likgiltighets nonchalanta ansvarslöshet
inför de som sker med de unga, gamla,sjuka,svaga..utsatta
Ett självgodhetens ÖVERHETSTÄNK som är skrämmande..
"Det skall börjas i TID..
så det INTE krokigt skall bli
ALLTSÅ..med våra barn och ungdomar
Att dom skall ha en trygg uppväxt
Kunna gå till skolan..vara säkra och trygga där
för att LÄRA..
och slippa hamna i krokiga irrgångar..

1 kommentar:

  1. Hej Inger-Sofia.
    Alla kan bli sjuka, arbetslösa och hamna i utanförskap, många förstår inte det utan lever med tanken, det händer andra inte mig, det händer bara andra, politikerna som bestämmer har ju sin försörjning tryggad oavsett vad som händer, dom har skapat en gräddfil för sig själva.
    Att någon raljerar föraktfullt över dom svaga i samhället som den där bloggerskan du talar om visar bara på omognad och brist på empati.
    Vi borde påminna våra politiker att dom är betalda av oss och dom skall handla därefter och inte bara se till sitt eget bästa.
    Jag vill önska dig en riktigt härlig vecka och hoppas med en dåres envishet att våren snart skall nå fram över hela landet.
    Kram.

    SvaraRadera