torsdag 16 februari 2012

EN NY VANDRINGSETAPp


Sitter här o funderar... och tittar på mitt face
OM det har förändrats nåt
Om MER..FLER rynkor dykt upp
Brukar ju inte skärskåda mitt ansikte.. särskilt ofta


Inte för att jag bryr mig det minsta lilla om dom
Dom hör ju till mig..och är av års minnen
skratt och tårar inristade
Näää jag ser på mig själv ..utifrån samhällets syn
För snart går jag in i pensionsåldern
Har redan fått en massa papper
Det är från pensionsmyndigheten..å föreningar
OCH som kom det en katalog..med kläder i FÖR oss äldre
Samma stuk som på min mors tid
Samma kvalitet..ni vet polyester och annan syntet
Kan INTE låta bli att skratta och tänka

Jaha nu blir jag placerad i pensionärsfacket

Det skall bli spännande..som med allt annat jag följt
Att få se o höra.. upptäcka den här ålderns inpå-verkan
när jag rör på mig ..i de olika samhällsrummen
Med de jag fått med mig i bagaget..
från dom som varit här..men redan gått...sin väg
Skall jag lägga i ryggsäcken..och bära med mig
nu när det är min tur..att gå sträckan

Som ni ser på videolänken går allt att retuschera

Ändra..förändra..till oigenkännlighetens overklighet
MEN..det är ju utifrån betrakaters ögon
som det avspeglar sig
HUR vi ser på andra människor..och på oss själva

NU ..är det min tur..att "bli" pensionär
Och jag tänker ta till vara.. på varje LÄRDOM
Varje insikt o erfarenhet jag får
Och skriva och berätta om de
OCH SKRIKA..när det behövs
för kommande generationers skull
Om allt det jag nu själv får uppleva
I och med mitt inträde som pensionär
Det skall bli en spännande etapps vandring
Som jag oxå tänker göra
till en av mina bästa stunder här i livet

6 kommentarer:

  1. Hejsan Inger-Sofia!
    Man är väl inte äldre än vad man känner sig, åldern är bara siffror, livet man lever i olika faser är något helt annat.
    Ena stunden är man för ung, nästa för gammal, den enda som vet hur man är, det är vi själva, det där att stoppas in i olika fack skall man inte bry sig om.
    Jag vill önska dig en riktigt trevlig avslutning på innevarande vecka, snart kommer en helt ny och ung vecka, men nästa fredag är den också gammal trots att veckan är densamma.
    Ha nu en trevlig kommande helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Inger-Sofia.
    Tänk om det vore så lätt att bli yngre som det är med Photoshop, men jag vet inte om jag ville bli yngre än min ålder, jag trivs med mig själv och min tillvaro, så jag fortsätter att vara den jag är just nu, framtiden vet man inget om, som Doris Day sjöng en gång -Que sera sera-
    Jag vill önska dig en härlig helg och det du skrev om dina skogsvandrare på min blogg är väl skogens vilt, det är härligt att kunna ha dem inpå knuten.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej Inger-Sofia.
    Jag ber om ursäkt för att jag inte hunnit vara på bloggen den senaste tiden, det har blivit lite för mycket jobbande, men det går upp och ner med sånt så det blir snart mer normalt igen.
    Ålder ja, ibland önskar man att man var något år yngre, ibland att man var lite äldre, men bäst är nog att vara just den man är här och nu.
    Jag vill önska dig en trevlig helg fylld av positiva saker och händelser.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Hejsan Inger-Sofia.
    Jag vill önska dig en riktigt trevlig helg.
    Hoppas att mildare vindar nått fram där du bor också.

    SvaraRadera
  5. Hejsan.
    Just nu sitter jag på ett hotellrum i Halden/Norge och letar runt på Blogger eftersom jag har en alldeles nystartad blog på Blogger.
    Normalt bor jag numera i sydvästra Sverige trots att jag i själ och hjärta är norrlänning.
    Via mina vänner Wolfie och Ann Marie har jag sett att du hälsat på dem och därför tittar jag så här på kvällskröken in till dig. jag anar att du är uppifrån landet liksom både jag och många av mina vänner ursprungligen är, så därför skriver jag några rader här.
    Det där att bli äldre tycker jag är en välsignelse, vem vill vara ung i detta egoismens tidevarv?
    Ungdomen är utan jobb, hur skall det gå för dom när dom blir gamla, ingen intjänad pension eftersom dom är minst 30 år innan dom kommer ut på arbetsmarknaden, så att bli äldre är i mångt och mycket att slippa den misär som kommer att drabba dom unga om inte "jag vill ha. du får vara utan" mentaliteten snart tar slut.
    Så vill jag passa på att önska dig och din familj en riktigt trevlig helg.
    /Santa

    SvaraRadera
  6. GOD morgon mina vänner..att vakna till denna underbara NYA dag som väckt mig i tidig morgontimma FÖR att jag skall få möta dagsljuset..tillsammans med skogsnattvandrarna som nu drar sig tillbaka IN till skogens skyddande träd För kanske en stunds vila :0)
    Jenny du besöker mig när du kan..känn aldrig nån press från mig För den finns inte Ärblir glad när du dyker upp Men VET hur tiden far fram
    Nää INTE heller jag santa har minsta längtan att vara ung idag..jag njuter av varje dags nya början Glad att jag kan bo o verka här i skogen Glad att ungdomstidens osäkerhet o blyghet nötts bort på min vandring..men en orostanke.. landar lite då och då ..när den får mig att tänka på barnen o barnbarnen.. allas våra Då blandas glädjen över att vara där jag är..över tanken vad dom måste gå igenom på sin vandrings olika etapper
    Och jaa AnnMarie det är skogens olika vandrare som har sin rutt förbi alldeles där jag bor..Som ger mig av sin dagsranson av tacksamhet..över allt det jag får uppleva och inse här
    Vill önska ER alla en bejublande härlig helg :0) Kram

    SvaraRadera