tisdag 8 februari 2011

TALA MED HÄSTAR & TILLITSUPPBYGGNAD

Igår, tänkte jag INTE skriva något inlägg IDAG
DEt bestämde jag mig för ..men så läste jag i Aftonbladet
Om en Qvinna, som kan tala med hästar

Som istället för att käka piller mot sin utbrändhet
Skaffade en häst,som blev hennes medicin
Så nu sitter jag här och skriver

För så Var det för mig
Med mina skador och min utbrändhet
Som fick mig att INTE se något ljus i tunneln

Men ,så sakteliga
Började en STARK övertygelse ta plats inom mig
Att jag behövde något/någon UTANFÖR mig själv
Något, som skulle kunna ge mig tillräckligt med kraft och motivation
För att ta mig vidare i livet

Då väcktes till liv
Den starka längtans dröm jag haft
Ända sen jag var liten Den om at skaffa mig en häst


Hadeju sett min mors kamp på nära håll

Och fått inse, psykets kraftfulla vilja
Som kunde bära så mycke av det kroppen inte orkade

Ja men VADÅ!!..Du är ju för sjuttsingen för gammal
Har för många tillkortakommanden
Och dessutom
Har du ju inte ens ekonomin,för att skaffa dig en häst
OCH ingenstans att ha den

ALLT det där slängde jag i papperskorgen
Då jag aldrig varit så stark i min övertygelse

Men INGEN fick veta om mina planer
Inte förän det var klart och hästen på väg
Ville inte förlora den kraft jag bar på


Tala med hästar
Jaa nog har Kajsa med sin envishets lugn LÄRT MIG
Att lyssna
Lyssna på hennes subtila,men så tydliga språk
Som visade mig på,vad jag hade att lära mig

Och det var/är
Att vara HÄR och NU
Vara /bli tydlig,rak,bestämd och ärlig
I mitt sätt,när jag var tillsammans med henne
Att varva ner och ta EN SAK i taget
Att LITA på mig själv och mina instinkter
Min intuition
Lyssna på min kropps signaler
Lärt mig, att skala av alla mina olika fördomar
Om och kring det här med hästar,människor och mig själv

Att oxå varje häst har sin egen personlighet
Och kan lika lite som människor klumpas ihop, i samma form
Hon har lärt mig att bli trygg i och med mig själv

Vi har sakta men säkert byggt upp en relation
Genom TILLIT

Hon har fått mig att se sammanhang och liknelser
I vad som är viktigt i alla typer/sorts relationer

Den mellan djur och människa
Mellan vuxna och barn
- inom skola,omsorg,till föräldrar
Mellan vuxen och vuxen
-inom politiken..politiker.. arbetslivet
Läkare,sjukvårdspersonal,ja all vår samvaros relationer

Och det är TILLIT

Känner vi inte den Så mår vi inte bra
Utvecklas inte Vågar inte ge och ta emot
Höjer inte vår ribba, till nytt lärande kunskapsintag
Både när det gäller vår egen personliga, invecklade utveckling
som all annan

Att istället för pillerburkar skaffa sig en HÄST
Är ju inte för alla
Men något/någon som är kraftfullt
Som får dig att VILJA VÅGA kämpa
Som kan få dig att TRO på dig själv och din förmåga
Som kan få dig att se ljuset i tunneln

GÅr du och bär på någon dröm du än inte förverkligat
Djur
Vilket det än är ,har ju en förmåga
att locka fram det bästa inom oss
Det kan ju oxå finnas en människa/människor,vi har TILLIT till
som kan vara/bli den där trampolinen
Som gör att vi vågar hoppet mot det okända /oprövade

HELT bra blir jag aldrig
MEN min livskvalitet och min syn på mig själv
Har fått en annan vändning
Jag vågar uttrycka den jag ÄR
VAD jag tycker och tänker
Och jag är så mycke mer ÄN mina handikapp
Dom är EN DEL av mig men INTE HELA

TA VARA PÅ STYRKAN I ERA DRÖMMAR


TILLIT.. BLEV ORDET FÖR DAGEN

2 kommentarer:

  1. Känner mig prioriterad som fått följa dig en bit på vägen och sett en del av förändringen. Med djur och utan djur. Hela bloggen andas din kärlek till djuren och jag är så glad att du vågade!

    Stor kram.

    SvaraRadera
  2. GOD morgon Cumulus
    Du var den första,som gav mig respons Gav mig en spegel att titta i,som först gjorde mig generad/blyg Då jag inte visste HUR jag skulle hantera det jag fick höra av dig Vilket gjorde att jag snabbt tog till flykten från spacet för att hämta andan och
    smygkika på dina ord om mig....du fick mig att BLI synlig...Fick mig att ta sats och BÖRJA våga
    synas Det kommer jag aldrig att glömma Undras om du egentligen förstod vad du drog igång :0) Nu vågar jag stanna kvar och titta mig i spegeln KRAM

    SvaraRadera