tisdag 21 mars 2023

IHOPSAMLADE KUNSKAPER BORDE VARA EFTERFRÅGADE I DEN TID SOM RÅDER NU. Och så vidareutvecklingen av 100-åringen

"Varför göra erfarenheter någon/några andra redan gjort" Som generationer före oss. Kunskaper att ta till vara på. För det spar man in mycken tankeverksamhet och slit på." <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Den 31 Januari la jag ut bilder på 100 åriga Inez som hon heter. När jag läst och hört berättas om henne Bl.a att hon red 1 gåg i veckan. Då hon var 90 år Denna kvinna som verkar vara En rakryggad, ärlig och bestämd kvinna ,som har mycket att berätta ((Människor som jag dras till av min nyfikenhet.. av de erfarenheter och den tid dom levde i.)) Om livet och om sina egna gjorda erfarenheter. Hon arbetade som sjuksköterska. När jag så bläddrade vidare i klippboken Fastnade mina ögon på denna text. " Magistern vill bygga bondgården utan inblandning av statsregler" slut citat - WOW den människan ville jag läsa mer om.Verkar ha varit en fri själ . Magistern som heter Gunnar - var Inez man. Han var Lärare , bonde kyrkvaktmästare . Vilket dynamiskt par .
1959 stod det att läsa om Gunnar citat: "mångsysslare nummer ett sätter fart på Medelpads by" Han skaffade elljus till byn, lärde grannarna kastrera får.
Man frågar sig hur Gunnar och Inez hinner med allt -det är roligt att arbeta när vi ser resultatet av arbetet." "de inriktar sig mot nyttiga ting och slås inte ner av motgångar och ekonomisk knapphet. "Lönen är trivseln" slut citat Och jag fortsatte mitt tankespår

På likheterna med min morfar som i mångt och mycket och så var en visionär En framtidsman. Som levde generationen före Inez och Gunnar ..
Och min mormor - en lika kraftfull och rakryggad kvinna . Som visserligen inte var utbildad sjuksköterska Men väl sjukvårdskunnig..av gjorde erfarenheter - av vad naturen kunde hjälpa till med vid olika åkommor Som så många gånger förr slås jag av olikheterna bland människor idag mot förr Och samma svar ges mig.. Som när jag inte förstod hur föräldrar kunde släppa iväg små barn att valla djuren i skogen Men fick inse Att dom hade inget annat val.Det var andra tider då. För änniskor i den tiden fick tänka och handla själv-ständigt och kreativt För att få mat på bordet och för att överleva Idag finns inte den drivkraften...för vi har ett annat levandssätt , som bottnat i Att vi människor idagens tid har ett skyddsnät Då vi får samhällelig hjälp för att klara oss. Om vi får det svårt . Men så slår mig nästa tanke INTE ALLA har det..de hemlösa Visserligen får dom en lite summa för mat Men borde inte behöva bo på gatan i vårt välfärdsland..Orättvisor fanns och så förr som nu Och så kommer jag till sluttvinjetten. Att vi borde nog INNAN det är för sent- lyssna och lära oss av den äldre generationen Som många av dom VET hur det är att klara sig under knappa förhållande . Så kanske...jag säger kanske..att den äldre generationen kommer att få en lyft och blir lite mer synliggjorda nu I den bistra tid som nu råder med sämre ekonomi och oroligheter. Tänk ändå att det finns en generation FÖRE mig .. Det är en lite märklig känsla att få vara/känna sig yngst ..för att det än finns människor som levt/lever längre än mig Med så många kunskaper att fånga in.. Så tänk på det NI alla som än har mormor,farmor, morfar, farfar och mormorsmor osv att FRÅGA innan det är försent Annars kommer ni att gå miste om ovärdeliga kunskaper. Från en tid som dom levde i Som vi behöver Särskilt i den tid som råder NU. Och som inte alltid går att finna i böcker.Det är berikande och upplyftande kunskaper Tack ! säger jag till Ylva.Dotter till Inez och Gunnar som lånade ut klippboken. Vars innehåll - inehåller mycket MER att skriva om än det jag tagit upp Läsningen väckte och så upp en massa härliga minnen från min barndom Och startade upp min tankeverksamhet med eldigt brännsle . Vilket räckte -för att göra en resa fram och tillbaka i/genom tiden. Som satte ljuset på de förändringar som skett i vårt samhälle genom åren . ELLER mer kanske hur vi människor i detta samhälle förändrats/utvecklats.
Tänk om min mamma fått leva i dagens tid .Vad jag skulle skynda mig att fråga, om sånt jag glömde bort att fråga då..för att få veta HUR det var att leva och verka då. Ps Bilder läggs ut i morgon på Inez och Gunnar Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar