onsdag 8 februari 2023

FÖRLORAD TILLIT och TRYGGHET

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76Rdk4/drog-ut-fel-tander-pa-ung-flicka-anmals Denna läsning väckte några minnen till liv ..inte så trevliga. Det är ju så att man litar på tandläkaren man har.Deras kunskaper och proffsighet. Vilket ju är nödvändigt...för som patient är man ju helt utelämnad i deras händer/vård/omhändertagande. Har några dåliga minnen av tandläkare.Något som jag aldrig kunnat tro skulle hända. Har ursäktat det som hände...fast jag inte bort gjort det. Men jag tyckte synd om hen.. som levde under stor stress med allt för många patienter att behandla färdigt innan hen skulle gå på semester (vilket ju inna som blev/uppstod av det var att hen drog TRE tänder istället för EN tand. Den tand som hade skadats när vinden tog tag i plåten som jag skulle lägga upp på vindskyddet. som träffade mitt ansikte- vid näsan Ni må tro jag blev chockad när jag upptäckte vad hen gjort. Då kommer de här orden för mig..som jag hört så många gånger förr i olika sammanhang. Att det är männskligt att fela..mmm det är det ju- MEN Hade det varit idag hade jag inte låtit hens stress drabba mig.Då skulle kliniken fått betala För de misstag hen gjort. Det blev en livsomvälvande tid i mitt liv...jag anmälde det inte.. Men tog kontakt med tandläkaren kort efter..för att prata med hen om vad som hänt.Då han tandläkaren slutat Tilliten och tryggheten till tandläkare försvann. (en tidigare undanlåtelse på verkade och så) Två år tog det att bearbeta. Sen tog jag kontakt med Tandläkarhögskolan Tänkte att dom som undervisar elever och är en lärostation Borde jag kunna känna tillit till. Den känslan visade sig vara rätt. Där blev mina tänder omhändertagna och tryggheten till tandläkares proffesion. Mina friska tänder får jag aldrig tillbaka...men det jag lärt mig av detta Är att lojalitet skall ges till den som förjänar den. Ansvar som tillhör någon annan skall man inte ta över/ta på sig För även om man känner empati och förståelse,över det inträffade - så skall man inte behöva lida för det någon annan- GENOM sina brister åsamkat som i detta fall mig.. Anmäla eller inte...hen var ny i sitt yrke..och jag tänkte att det var nog lika jobbigt för hen NÄR hen insåg misstaget Det är inte lätt det där med att särskilja empatin, en slags färståelse ..från tandläkarens eget ansvarsområde . Det som tandläkaren brast i.. det skulle inte jag tystat ner - för i och med det tystade jag ner mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar