lördag 25 maj 2019

MORS DAG I VÄNTRUMMET

I morgon är det så dags igen -
DÅ vi skall fira våra mödrar och själva bli firade
Vad mig anbelangar
Så kan jag fira MORSDAG- VARJE DAG
Men allvarligt talat - Det här med firandet av MORS DAG
Har blivit något av KÖPMÄNNENS DAG, som i så många andra firandefall
Och jag tycker att den dagen- NÄR den skall inträffa
Är något vi själva kan bestämma över (det har jag talat med mina barn om)
För vilken stress denna dag är för många
Som har både sin egen som andra "mödrar" att fira
(Minns ju själv hur det var när mina barns mormor och farmor och så jag skulle firas)
Att köpa presenter och hinna med allt och alla inom samma dag
VANSINNIGT och till vilken eller vems nytta
Näää då är det bättre att hitta åt en egen dag
DÄR lugnet är på plats och tiden satt på paus
Sen ÄR det ju INTE presenter som är viktigt UTAN ett besök
Där samtalen ges fritt utrymme och tid
Kan känna och tänka mig in i HUR många äldre har det
Dom som sitter på väntans stol och tittar mot dörren
vars fötter är bundna vid ofrihetens ben
I förhoppning om att någon -I ALLA FALL på Mors Dag.
Ger sig tid att titta förbi
För dom borde hoppets ljus INTE få slockna - Därför att ingen kom
Så jag tycker att denna så upphaussade dag behöver stressas ner
Den som köpmännen hetsar på -för sitt vinstintresse
(men vi har ju själva ett val och så)
För presenter i all ära

(min då 92 åriga mor)
Men den viktigaste och dyrbaraste gåvan är DEN -
min mor 90 år
När du GER av dig själv och DIN tid -Till glädje för någon annan
DET ÄR MORS DAG det - på riktigt (såna som jag har VARJE gång mina barn är här :) )
Och EN dag FÖRR eller SENARE
Kommer vi alla att sitta på väntans stol- Med blicken riktad mot dörren
I förhoppning om att NÅGON ger sig tid att komma förbi och stanna en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar