tisdag 6 maj 2014

INRE MUSKELUPPBYGGNAD

NÄR jag blev mamma
Fick jag återuppleva MIN egen barndom

När jag blev mormor
Fick jag återuppleva MIN tid som mamma

Det blev en resa BAKÅT i tiden
För att plocka upp det jag lämnat kvar efter vägen
Av känslor och tankar
AV både sorg,förtvivlan,glädje,nyfikenhet och hopp.. i bagaget
Och inlemma det.. inom mig och i tiden..där jag står NU

När jag blev 60
Påbörjades min resa FRAMÅT i tiden..mot åldrandet
Med min mamma och andra äldre jag mött... i passagerarsätet
Dom är mina kartläsare..som visar mig kompassriktningen
efter varje körsträcka

Det ger mig styrkan och modet
Att våga gasa på.. även i kurvorna..där sikten inte är så bra

Det får mina "ögon".. att INTE se på åldrandet som något negativt
Utan som en spännande utforskarresa

Hoppas bara
Att jag kan förmedla och skriva ner den tidens upplevelser
SEN ..när jag förhoppningsvis.. åter gör en tripp BAKÅT i tiden
NÄR jag blir mormorsmor..det vore häftigt
Att få gå cirkeln.. hela varvet runt
Med nyfikenhetens uppspärrade ögon och öron inför VARJE ny utmaning

Visst förändras kroppen..
Men som jag skrivit i min dikt TRASIGHET.. ATT

"Det går inte alltid

att reparera det trasiga

men väl bygga upp det hela

så det orkar med

att bära på det trasiga"


Det är nog så jag gör
Inriktar mig på att bygga upp mina "inre muskelgrupper"
Som håller för den yttre nerbrytningen

GLÖM INTE BORT
ATT VI har ju ett LIV som skall LEVAS
INTE en ÅLDER

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar