söndag 11 maj 2014

FRIHETEN HAR SITT PRIS..HUR MAN ÄN SER PÅ SAKEN



Det HÄNDER väl inget på "vischan"
DET är vad många tror. Men tänk så fel dom har
Här händer det något varje dag. Av olika slag

Som i helgen Då det var musik-café i Mjösjöby
En trevlig tillställning med sång och musik och trevliga människor
Och så gofika på det
Det är ofta som byar runt omkring mig ordnar till olika tillställningars mötesplatser



För varje dag här i skogen.. GENOM de olika årstiderna
BÄR dagen med sig olika SYN och HÖRSEL intryck
som ger liv till nya tankar och känslor
och ett extra lyft till glädjens och förundrans ödmjukhet
Det som får mig att nudda vid den där STORA frihetskänslan
Plus det där extratillskottet av förnimmelsen
Den där som jag tränat upp under mina skogsvandringar
Som tillför en extra dimension ...till mina övriga sinnen

Plus samvaron med mina djur
Som aldrig låter mig smita undan...
utan tvingar mig att ta itu med mig själv
FAST jag ibland inte vill. Så har jag inget val
Men när jag väl fått upp korken. Så är flödet igång igen
Och jag får tillbaka balansen.. till kropp och själ

FÖR det skall jag ju villigt erkänna
Att det finns dagar. INTE särskilt MÅNGA ..men någon gång per år
Och då vid den här tiden. Förnyelsetiden och sommartiden
Då jag tänker..Vad fasiken gör jag här ensam i skogen

Dagar då jag längtar efter mina nära och kära
Eller vill hälsa på min tvillingsyster och andra som bor en bit längre bort


Eller vill ta mig till en fiskesjö/tjärn långt bort inne i skogen
Eller hämta det jag behöver till hästarna UTAN att måst leja någon för det
Och att åka och uppvakta mina barn och barnbarn och kunna ta mig hem samma dag igen
Bara det..



Då jag numer inte är ägare till någon bil
Kan jag inte bara ge mig iväg
Och på helgerna går det ingen buss härifrån
Men kanske...kanske att jag kan köpa en bil snart
Då dom som äger bilen ..funderar på att sälja den
Och dom har varit noga med att ta hand om den
Så den ÄR trots sin ålder VÄL bevarad
Men det hänger på prislappen

Men nog är det en kittlande frihetskänsla..PÅ ETT SÄTT
På ett annat.. en mer LÅSANDE och KVÄVANDE
För att ha bil kostar.. MYCKET och den kräver MYCKEN OMSORG
Och kan därför skapa orostankar. Som jag INTE vill ha
Så den ÄR TUDELAD det där frihetskänslan. Med att äga en bil

Efter åren utan
OCH som jag heller INTE skulle velat vara UTAN
För dom åren kom med lärdomar som öppnade upp för nya
Och jag fick dessutom träning i. Att BE OM HJÄLP
Något som jag haft svårt för. Av olika skäl

OCH att TÄNKA ..TÄNKA ut saker och ting på ett annat sätt
Än det vanliga
Sen fick jag lite mer att röra mig med ekonomiskt
Det gav mig en chans att inte alltid behöva vrida och vända på slantarna
Utan kunde unna mig lite mat lyx...och ge bort presenter
lite då och då ..som jag aldrig kunnat tidigare
Vilket gav mig en extra förstärkningsglädje

Det tog ett halvår av abstinensbesvär. Då min bil gick sönder
Att lära mig vara utan
Nu har det gått tre år. Och nu har en längtan dykt upp
En längtan som inte lämnar mig ifred
Den om att kunna ta mig DIT jag vill. ÅTMINSTONE under vår/sommarmånaderna

Till vintern kan jag ju ställa undan bilen. Så tänker jag
Då det är så många jag vill hinna träffa och så mycket att göra och uppleva
Och bara att få bära på känslan ..ATT JAG KAN..NÄR jag VILL och BEHÖVER

Men det ÄR inte en helt friktionsfri känsla
Ty än är den ambivalent
SKA jag verkligen våga
Nää.. jooo..näää ..jooo..så åker dom.. FRAM och TILLBAKA
Så det där med FRIHET har sitt pris
FÖR HUR än och åt vilket håll jag än vrider och vänder på saken
så dyker alltid ifrågasättandet upp
Så jag får väl tänka noga på saken ett varv till
För FRIHETEN är viktig för mig att känna
Då beror det på. Vilken frihet som gör mig friast
och vilken som får mig att må bäst på lång sikt ..likväl som HÄR och NU

IBLAND blir jag irriterad på alla lärdomar och beslut jag måste ta
som hoppar på mig och som jag inte VILL ha med att göra
Då jag vill vara lite ytlig så där mellan varven..
INTE TÄNKA en endaste tanke
Inte bry mig OM så jäkla mycket..
Då dyker förnuftet alltid upp och tar ner mig på jorden
JAMEN det är ju därför du tänker..och bryr dig
För att slippa bekymra dig och fatta FEL beslut.. HELT i onödan
Ååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå
När jag inte kan lösgöra mig från ambivalensens fasta grepp
Är det skogen som gäller och som får ta hand om mig..som VANLIGT



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar