tisdag 25 januari 2011

FRÅNVARO

Ju längre tid,som går
Får mina tankar ytterligare näring
Åt de funderingar ,som långsamt börjat gry inom mig

BARNS UTBRÄNDHET

Det pratas om oss vuxna
Våra BEHOV..VÅRD & OMHÄNDERTAGANDE

Men barnen
OM vi tänker efter HUR vårt samhälle har förändrats

Internet,Tv,Media
Med all sin pådyvling
Av och om HUR vi skall se ut VARA
Vilka värderingsgrunder som råder i det här samhället
Allt våld och elände


Skilmässorna har ökat lavinartat
Barn skall delas upp mellan sina föräldrar
och även ibland , oxå ytterligare föräldrakonstelationer
Mor-farföräldrar ersätts..byts ut eller uttökas
Barn står mitt emellan allt detta
Utan någon möjlighet att kunna påverka
VÄLJA
Barn är lojala mot oss vuxna

Så jag tror
Att samhället... VI alla
behöver fånga upp och INSE
Att barn har det tufft idag
På ett helt annat sätt än det var förr

Kraven på utbildning...har ökat
Så och arbetslösheten


Mycket har blivit bättre sägs det
Barn är bortsämda idag
Men det är en klyscha
Som när den upprepas tillräckligt ofta
BLIR till en sanning

FÖR vad är..vad står ordet bortskämd för ?????

Det som saknas i det här samhället
Är NÄRVARO & TID
Att finnas där och lyssna
Visa samma respekt som vi själva förväntar oss

Ett kravlöst förhållande..är inget förhållande

Det barn inte verbalt kan uttrycka
Tar sig andra former..hittar andra vägar ut

När jag jobbade på dagis
Var måndagar och fredagar svåra dagar för barnen
Då skedde bytena mellan föräldrarna

SKULDKÄNSLOR

Dom fyller ingen funktion..mer än som uppväckare
Det är ingen ide att bära omkring på dom
UTAN göra någonting av det vi insett
OM vad som är fel

I det , är skuldkänslorna bara ett hinder
För då vågar ..orkar vi inte se,på det som gått snett

Allt förändringsarbete är smärtsamt
Även det som är positivt
och det måste det ju få vara..och kännas
Smärtsamt..

För att kunna släppa taget och gå vidare
Det vi gjorde/tänkre/handlade ..igår
Var ju då
Och av det har vi lärt
Om vi vågar se...Se på verkligheten
För ALLAS våra barns skull
För oss själva
Och för männsklighetens överlevnad

5 kommentarer:

  1. Så kloka tankar och ord!
    Det gör mig ont om allt barnen ser, hör och får vara med om. Deras plattform borde vara trygg.
    Vi borde tänka på att barnen är oerhört lyhörda och känsliga. Vart gör dom av alla tankar och frågor?
    Vem ger bekräftelse?

    Jag tittade in för att önska dig
    och dina små djur, en riktigt fin vecka.
    Kramar.

    SvaraRadera
  2. Hallojsan i vinterkvällen!

    Fast det just nu är takdropp och +2. Snön miskar snabbt när solen skiner.

    Hittade din andra sida, så fin den är!
    Mjuka, varma färger.

    Ha en riktigt fin onsdag
    och var rädd om dig i halkan.
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. GOD MORGON cumulus
    Det blev tre bloggar ,för att hålla isär Men ändå ibland kunna sammanlänka dom till samma ämne.Då kunde jag berätta mer vardagsnära i den ena Tända till mer i den andra och sammanfatta allt i en dikt Trevlig att få besök av dig
    Här har vi nu ett härligt vårväder En stjärnklar himmel och en tystnads alla ljud ,som håller mig sällskap I den fantastiska morgon,där jag får möta dagens ljus, som sakta smyger sig in vid horisonten Bakom bergets rand Önskar dig oxå en HELT fantastisk dag KRAM

    SvaraRadera
  4. Tystnadens alla ljud...så fint...där fick jag mig en funderare :)
    Din tankegång går i prosa...härligt att läsa.

    Önskar dig en härlig helg.
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. GOD morgon Cumulus
    Det är så fina gåvor jag får ta emot ,varje dag,
    av/från naturen.Hur än jag mår Så när jag sticker ut näsan genom dörren Är det alltid något/någon som får mig att le och känna en förundran påminnelse om HUR fantastiskt livet är Och HUR mycke ljud som faktiskt finns i tystnaden Hoppas din helg var omtänksam och att den tog väl hand om dig Och att dagarna som kommer tar lika väl hand om dig KRAM

    SvaraRadera