torsdag 5 september 2019

FÖR BARNENS BÄSTA

ttps://www.expressen.se/debatt/socialtjansten-berovar-en-pojke-hans-barndom/?fbclid=IwAR3ZRnE_DDgQ_tKVp5Jn7I7JQmRR7x95djQPXSdSXlVh4nWF4M0GH2SXsjY

Om det HÄR läste jag och mindes
För på min tid fanns inte det skyddsnätet för barn
På samma sätt som det finns IDAG
För då var föräldrar mer eller mindre oantastliga

FAST det fann en viss myndighets-koll även när MIN MAMMA växte upp
som var född 1917 och hon berättade för mig
att som äldsta flickebarnet och med MÅNGA syskon fick hon hjälpa till en hel del redan vid TIDIG ålder
då mormor och morfar drev ett jordbruk
Vilket föranledde att någon anmält mormor FÖR att mamma fick jobba FÖR mycket -så ung hon var.
( Detta var ju OVANLIGT på den tiden)
Men som det lojala barn hon var (som barn ÄR)NEKADE hon till att hon fick jobba FÖR mycket
Så dom kunde inget göra -
Idag finns skyddsnätet
Men ofta kan man UNDRA för VEM
För BARNENS bästa är det ju tänkt
Men det verkar vara mer ett hänsynstagande till den "vuxne"
Som många av dom är suveräna skådespelare/aktörer i att visa upp en tjusig fasad
En fin och trygg familjebild - OAVSETT vad barnen säger /visar på
I och med sitt sätt att MÅ och AGERA
Är/blir barnet kallat BRÅKIGT.. har det säkert en bokstavskombination
Vilket är allt för vanligt idag
Då finns det ju medicin att ge och så blir problemet löst
och föräldrarna till detta bråkiga barn- är dom som får förståelsen

Genom egna erfarenheter har jag sett och upplevt
HUR det är att vara ett barn och vara rädd
Hur det påverkat mitt liv och min syn på mig själv

Det är allt för OFTA som barn kommer i kläm
Och inte blir lyssnade på - utan överkörda
För vi VUXNA vet ju BÄST HUR dom mår, tänker , känner och har det
ELLER HUR



Är det någon som tänker på barnen
Hur DOM har det i sina liv
När vi vuxna går i väggen
Och inte orkar mer

Då är det barnen som får bära bördan
Dom som skall förstå
Klara skolan
Prestera ändå

Vem sjukskriver ett barn som mår dåligt
När de inte orkar mer
Vem har barnen att prata med

Tror det finns ett problem
Som vi sopar under mattan

Precis som så många fler
När det gäller våra barn

De utbrända
Blir bara fler och fler..

(livsvandrerskaisb)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar