lördag 10 augusti 2019

VÅR UNDERSKATTADE TANKEKRAFT

God Söndag
Som jag berättat om tidigare.
Om det här med -att när jag blev/var sjukskriven - under en längre tidsperiod under min arbetsföra ålder
Hur jag fick ta hjälp av ALLT som jag kunde hitta åt
För att orka hålla mitt huvud ovanför vattenytan
För samhällets syn på sjukskrivna ÄR skam beläggande
Då vi och så blir omyndigförklarade på ett vis
Vilket får till följd att man skämdes, blev folkskygg och tappade både självkänslan och självförtroendet.
Över att man inget dög till- som sjukskriven
Den identitet man byggt upp som frisk, stark och med många valmöjligheter
Rasade samman- VEM var jag NU
Då blev - som till exempel denna bok "Djurens språk-
BLAND MÅNGA andra böcker och annat
Det som gav tankarna nytt bränsle och som peppade mig att hålla ut
För vad du ÄN TROR på..Så tillför orden dig nya tankar
Då det sås nya tankefrön- Där några är snabbväxande - ANDRA som tar lite längre tid på sig

Men det ÄR vad våra tankar tänker OM oss själva , andra och annat som lyfter upp eller bryter ner oss
Då dom kan bli som livbojar eller som tunga stenar runt våra fötter som drar ner oss
Som Om jag håller i en sten till exempel
Som har getts en betydelse Ett innehåll
Så är det INTE stenen i sig Den som du håller i som fyller dig med kraft
UTAN det ÄR din egen tankekraft som du förändrar och hämtar styrkan ifrån
MED hjälp av stenen, affirmationer, böcker och andras upplevelser och ord
Så VAD ÄN DU TAR TILL
Så är det kraften i dina EGNA tankar - som antingen peppar dig
-drar ner dig eller håller dig uppe
Det kan man få hjälp av genom att förändra sitt eget tankemönster
Och där och då är är andra människor och så viktiga
FÖR det gäller vad vi säger OM och till andra/varandra
För vi kan faktiskt VÄLJA - att ladda våra ord med
Antingen med en upplyftande tankekraft eller nedbrytande

Hittade igen min lilla bok - Djurens språk -NU när jag höll på och röjde/röjer
Så står det om ormvråken. Citat

" Det är din egen väg som gäller nu -den väg som du valt i ditt hjärta
Din gåva är att gå din egen väg
Här handlar det om att INTE följa i någon annans fotspår
Du vet vad du vill- så skapa det
Du har alla förutsättningar att lyckas -Släpp dina tvivel slut citat

Saknar Ormvråken som jag vare sig sett till eller hört något ifrån på två dagar
Undras vart den tagit vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar