måndag 1 oktober 2018

VÅRA TANKAR i LIVETS TJÄNST

För någon dag sedan hoppade några tankarna på mig
Dom där stränga BORDE TANKARNA
Att jag BORDE/skulle göra ett uppehåll på Facebook och min blogg
För att ge tid åt annat


Hann precis avsluta den tankekedjan
Då en annan dök upp och sa
Men Inger det tillhör ju ditt liv att utforska, dokumentera och synliggöra

Att fortsätta ställa frågorna VARFÖR? och VEM?


Att synliggöra den så kallade vanliga människan
Som allt för ofta -om inte aldrig får bli/vara synlig
Uppmärksamma dom i deras liv och ge dom den uppskattning dom förtjänar
Som alla de boende runt omkring mig ,samt de besökande

Att slå hål på våra fördomar OM hur det är att bo på landsbygden
För det har jag fått upptäcka Att det inte går att vara bekväm av sig
Inte heller fastlåst i tankarna. Då det alltid dyker upp nya saker och problem
Som behöver lösas på annat sätt- ur ett annat perspektiv - med NYA tankar

Att utforska och hitta åt mig själv -
Det har jag gjort och GÖR med hjälp av mitt skrivande

Att våga stå kvar och titta mig i spegeln- när mitt liv rullades upp
Det liv som jag levde FÖRE min flytt hit till GRANNÄS
Det har bjudit på många olika känslor
Som sorg, ilska, förtvivlan MEN och en stolthet och glädje
Över det jag faktiskt åstadkommit/klarat av när motgångarna har synts oöverstigliga

Det har rört om min ibland smärtsamma barndom, uppväxt -fram till NU
Det som jag inte vare sig haft psykisk eller fysisk ork och tid till
att ha vågat titta på tidigare

Och till sist INSIKTEN om vad mina tillkortakommande faktiskt gett mig
Som jag fått syn på-Genom det skrivna orden och mina turer i skogen
Av lärdomar om och över mig själv, andra och livet utanför
Så modet att gå i skogen där björnar finns ÄR INGET
emot modet jag var tvungen att ta till
För att våga se på mig själv i spegeln - genom ett förstoringsglas

Kanske är det därför jag inte är rädd när jag går i skogen
För jag har mött det VÄRSTA rädslan
DEN om att rannsaka mig själv och mitt liv

Och så är jag numer INTE heller RÄDD för döden

Lämnar er för nu - med dom här orden

" Ta emot ALLT du får-inte MINDRE
Ge ALLT du ORKAR ..inte MER
Livet blir/är vad våra TANKAR gör det till" slut citat

De orden har jag återkommit till lite då och då
I början fjärmade jag mig från dom


Då dom kändes lite jobbiga att ta till sig . dom där med våra egna TANKAR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar