torsdag 8 februari 2018

VÅRT ÅLDRANDE

I morse gick jag gick igång på den här artikeln i Expressen

https://www.expressen.se/halsoliv/positiv-syn-pa-aldrande-kan-motverka-demens/

Omdet HÄR med vårt åldrande SYNEN/INSTÄLLNINGEN till den
behöver VENTILERAS och synas i sömmarna många gånger/varv
Kan bara gå till mig själv och mina livsupplevelser i olika "möten" med äldre/åldrandet

Har skrivit om det tidigare HÄR i denna blogg
MEN det behövs öppnas många fönster för att vädra ut den unkna och instängda luften
Som vårt samhälle präglas av NÄR det gäller synen på äldre människor

Fick möta mina egna känslor och inprogrammerade tankar "öga mot öga"
När jag närmade mig 60
NU har/hade jag turen/lyckan att ha fått möta många äldre människor i mitt liv
Som alla gett mig olika redskap att möta den anstormning av fördomar
som kom ifatt mig..som möter äldre människor..
Dit jag nu började höra

FÖRST var det jobbigt...att kliva över 60-strecket
och få möta dom där förutfattade meningarna
SOM vår omgivning..vårt samhälle genomsyras av i synen på äldre
-som man vänligt och lite överseende kan klappa på huvudet..som med barn
-som också betraktas på det sättet ,som lite icke till-räkneliga
Det var som att få på sig en tvångströja...
att nu var jag DEN som skulle ses på med dessa ögon


FÖR det jag sett och hört VILLE jag INTE ha med att göra
Det tog ett tag INNAN jag blev av med dom "skamkänslorna" av att bli äldre
Men så vaknade rebellen i mig och jag började tänka BORTANFÖR åldrandet
Bortanför den nervärderande synen på äldre människor
Det var DÅ som jag skrev den här "dikten"
"VI HAR ETT LIV ..som skall LEVAS
INTE en ÅLDER"
Så TACK till er föregångare ..
särskilt min mormor,morfar,min mamma,mina mostrar och morbröder
plus alla andra människor som delat med sig av sina tankar och känslor
OM hur dom blivit bemötta och sedda ute i samhället,vården osv
och genom det SIN syn på varandes äldre människor
Det har gett mig dom redskap,det seendet och så MODET
att våga leva mitt liv som en människa med ett egenvärde
OAVSETT ålder...det har varit till stor hjälp

Så jag har ett gott råd till er som börjar åldras
och till er som redan nått ditt
SLÅ DÖVÖRAT TILL...mot fördomarnas trångsynta åsikter
och LEV livet fullt ut efter DIN egen förmåga och lust
Och om så krävs..se då till att plocka fram rebellen inom dig

En sak till som jag har nytta av NU är att UNDER min långa sjukskrivningstid
lärde jag mig att TÄNKA ..INTE på vad jag INTE KAN/kunde eller HAR
Utan fokusera på vad jag faktiskt kan och har
Det har fått tyngden av gårdagens jämförelse att försvinna
Då jag inte längre jämför mig med VAD jag kunde DÅ..IGÅR
Då gårdagen är förfluten tid
Så det gäller att ta till vara på sina resurser i dagen/nuet
För morgondagen DEN vet vi inget om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar