måndag 1 maj 2017

KUNSKAPEN och OKUNSKAPEN

PÅ Torsdag den 4/5 kommer KENT LUNDHOLM hit till Bjurholms bibliotek
för att berätta om sitt liv ..sin bok
Hur det är att leva med ADHD och vad som följer med i dess spår

OKUNSKAPEN..
Den som får oss människor att må dåligt
och bli ...vara "taskiga" mot varandra
För att vi inte förstår/förstått..och därför DÖMER ut andra människor
och håller dom ifrån oss..med oförståelsens "långa" arm
OCH även oss själva


Vilket gör att livet blir ÄN jobbigare för dom som bär på "funktionshindret"

Det som jag så ofta har betonat VIKTEN av..
ÄR att berätta om hur vi har det och mår
Vilket jag inte alltid gjort...inte FÖRE och INTE i Tiden då jag var sjukskriven
För då var skammen,skulden och rädslan bosatta inom mig
För att jag INTE VISSTE vad som drabbat mig
Vilket gjorde mig skygg och inåtvänd..

TILLS kunskapen kom in i mitt liv
Om och över det som pågick i min kropp och påverkade mitt psyke

Så det ÄR VIKTIGT att släppa fram våra känslor och våga prata med varandra
För vi är många som bär på olika tillkortakommande
Som vi håller inne med av rädslan för att inte duga
Istället för att dela med oss av våra kunskaper ,som kan öppna upp någon annan
som än inte vågar tala om det den bär på

Det tog sin TID för mig att ÖPPET börja prata allt det som härjade i min kropp
jag pyste ut det lite då och då i små portioner
INNAN jag kunde greppa allt det som hände inom mig och lägga allt på sin rätta plats
DÅ när jag fått kunskapens vetskap...som gav mig ORDEN
Och som i och med det BEFRIADE mig från den TUNGA okunskapen
Vilket gjorde att jag öppet och fritt kunde berätta om mina tillkortakommande
Om det som tyngde ner mig och fick mig att känna mig värdelös

Så därför skall jag åka och lyssna på Kent
För att ge mig en ökad förståelse för det jag inte vet så mycket om
HUR det är att leva med en ADHD-diagnos

"Kunskapen..den är befriande och lätt att bära på..
Okunskapen.. den är ofri och tung "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar