söndag 19 februari 2017

TID ATT SLÄPPA IN och ATT REFLEKTERA


Har tänkt en del på det som snart kommer att hända mig
Inte för att jag gruvar,är orolig eller deppad
Näää det är MER spännande och samtidigt
är det ett ihopsamlande av tiden som gått...gått förbi
och ett utsorterande i ett insorterande

För att lägga ALLT på plats där jag NU befinner mig med mig själv
Allt det jag lärt mig,klurat ut och förstått
Av allt som alla de människor ...som funnits i mitt liv
delat med sig av till mig ...av sina tankar och känslor
Och ALLT det jag sett och hört..under min hittillsvarande vandring
Det påkallar nu min uppmärksamhet och vilja till reflektioner

OM...vad går livet ut på EGENTLIGEN
Att vi skall må bra och vara/bli lyckliga alla våra dagar
till tiden slut
Och då kommer jag osökt in på det där med LYCKA
VAD den är för mig och DET har varierat genom åren

Först var det den TÄNKTA... UTTÄNKTA lyckan...
som det skrivs och sjungs om
den som målats upp i rosa skimmer då man växte upp

Kärlekslyckan mellan två människor,som skall leva tillsammans livet ut
Så blev det inte för mig och de låg en sorg i det


ÄNDÅ hade jag ju fått sett och levt åxå med lyckans baksida
under mina föräldrars äktenskap
Men ändå sökte jag vidare efter den där lyckan
An NÅGON skulle göra mig lycklig
Och kom så småningom fram till och fick inse ...
att lyckan är ett sinnestillstånd
mycket vidare och rikare än det som det skrivs och sjungs om


Den kan innefatta så mycket och så små och enkla saker
Det gäller bara att vara öppen och mottaglig
och inte nertyngd av fördomarnas inprogrammerade lyckoföreställningar
om att det är någon annan som skall se till att vi är/ blir lyckliga
Föreställningar som bara kan göra oss olyckliga
för vi ser och hör bara det vi vill höra och se
Inte verkligheten

Lyckan..lyckokänslans utlevelse..
är överförbar och kraftigt smittsam

Finns ett citat om lyckan
"Ju lyckligare man ÄR för egen del
desto mer lycka unnar man andra (S Eriksson)"
och så är det nog

Såå jaaa... jag är LYCKLIG ..för jag har kommit dithän
Där jag står stabilt med båda fötterna på marken
Och ser det jag ser och hör det jag hör
Förankrad i verkligheten..såå NÄÄÄ jag är inte rädd
att gå min stigande ålder till mötes

för här ..med naturen runt omkring mig och med alla djur
vilda som tama..har mitt liv fått sina proportioner

Så jag tar till vara på varje dag som kommer
och njuter av den..
ödmjukt tacksam över det som givits mig

Visst blir jag lessen och arg emellanåt
Men det stannar inte kvar inom mig
Då jag hittat utvägar för alla mina olika känslor
som jag tar hand om... när dom dyker upp
och låter dom få komma till tals

SKOGEN ..naturen..är en utomordentlig psykolog
där kan jag skrika och gråta ut
Där har jag fått hjälp med dom flesta ledtrådarna
till mitt uppvaknande och min läkning
och att skriva

Den mer rotfasta lyckan är och har alltid varit mina barn
och numer åxå mina barnbarn..
Då den är bärare av en kraft som fått mig att kämpa
Att aldrig GE UPP..när motgångarna golvat mig

Såå med allt de i åtanke så ÄR DET JU NU som mitt VERKLIGA LIV börjar

Var rädda om ER och VARANDRA..
LYCKAN... den finns att finna lite ÖVERALLT
och den är inte beroende av att bara ges av en partner
-även om det vore trevligt
Men man kan åxå själv bli sin egen "lyckas smed"
Man måste bara ta sig tid till att släppa in den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar