söndag 29 januari 2017

DEN YTTRE HUNGERNS MÄTTNAD

Läste nyss om en salva som skulle stoppa händernas åldrande
Det finns salvor i mängd och av olika slag
som sägs vara till hjälp
för att osynliggöra/stoppa åldrandets rynkor/tecken

Men vadåå..
då får jag ju inte göra annat än hålla på att smörja mig
För åldrandet smyger sig liks på ändå och lämnar sina spår
lite här och var

Så en sak är då säker
och det är att jag tänker då inte lägga ner tid på att försöka mota bort
OSYNLIGGÖRA det som ändå gör sig synligt
Näää det finns annat att gör här i livet
än att stå framför spegeln och oroa sig för det

Den tid jag har på mig att LEVA..tänker jag använda
till annat än att försöka ändra på det som inte låter sig ändras
och ta vara på varje dag som får mig att utvecklas och må bra

Vilken stress,vilket slöseri med både tid och resurser
till att försöka se så ung ut som möjligt..till varje pris
Det är som om vi skäms för att bli äldre
och därför gör vi allt vi kan för att slippa se och möta vårt åldrande

Möta andras fördomar om åldrandet..äldre människor


En ORO som dessutom skapar än mer rynkor..
av all vår rädsla/förnekelse om att åldras.

"vi har ett LIV som skall LEVAS"..inte en ålder"
Jag brukar tänka..vad vill jag komma ihåg att minnas
när jag kanske sitter där på hemmet

Inte då att jag försökte stoppa tidens gång
genom att vägra se verkligheten i ögonen
för att jag bar på förnekelsens och fördomarnas "missfärgade glasögon"


Så jag tänker baske mig bära mitt åldrande med högburet huvud
Och försöka hinna med
att lära mig ALLT vad jag kan om de mekanismer som styr oss människor
från vaggan till graven
Hinna med att njuta av allt vackert som finns att se och uppleva
lite här och var och lite överallt..i det till synes lilla
men ack så storslaget vackra..bara man tar sig tid att se sig omkring
Var RÄDD OM ER och ERA LIV..

"För även om min yttre människa bryts ned, förnyas min inre människa dag för dag"

"Det gäller att fylla på innanmätet.. så att den yttre hungern blir mättad" (isb)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar