onsdag 7 januari 2015

MED KUNSKAPEN som VANDRINGSSTAV


Fast jag inte har... vare sig min mamma/mormor nära
eller ens kvar i det fysiska livet
Så hör jag deras röster lite då och då i olika sammanhang
Dom där inpräntade rösterna,som gav vägledning och mod
och som bromsade upp orosfladdrets tankar
Vilket gav klarhetens och beslutsfattandet.. ett större utrymme
Hon finns närvarande ..så och min mormor
Deras energier..allt dom fyllt på mig med.. är starka
långvariga och uppbyggliga
Så fast dom inte finns här FINNS dom ändå med mig
och ger mig av sin livskraft ..sin energi
Och alla dessa berikande lärdomar om åldrandet
som jag NU går hand i hand med och fått inse
HUR viktigt det är HUR jag själv förhåller mig till åldrandet
Vilket värde jag själv ger mig
och med vilka ögon jag VÄLJER att se på mig själv med
Vilka tankar och känslor jag vill härbärgera

För ETT har jag förstått när jag nystat upp alla lösaktiga livstrådar
Att samhällets..vår syn på åldrandet är väldigt ENSIDIG
och livs-farlig
För det får människor att stänga om sina livsrum i förtid
och tar ifrån den yngre generation de kunskaper
som den äldre generationen kan tillföra och som blir till en bärkraft
När de vandrar på okända marker.. ibland i mörker och dimma
Så äldre människors erfarenheter och kunskaper behövs
För att ge de yngre lite trygghet..genom de kunskaper
om livet som många äldre har.. om det dom gått igenom
lärt sig av

VARFÖR bär vi då den svarta ögonbindeln..som får oss
att INTE se det uppenbara
Att äldre och så ÄR människor
Med tankar,känslor och ett stort utbud av kunskaper

Dåligt samvete tror jag är en förblindande orsak
Den minns jag fanns där och hindrande mig i insläppet av NUETS möten

Sen tror jag att många är rädda för åldrandet
Då det som skrivs om den.. nästan alltid är negativ
och skrämmande
Vilket medför att och så RÄDSLAN finns med
Den som begränsar inflödet och håller oss borta
från all verklig närkontakt
Vi stänger av våra ögon och öron och skyndar snabbt förbi
För vi vet inte längre HUR vi skall umgås
För den naturliga kontakten oss människor emellan
Har ersatts med mobiler och datorer
Har insett hur lyckligt lottad jag är..på min vandring på okända marker
Som fått med mig den bärkraft..generationen före mig gett mig
Vad vilsen,osäker och rädd jag skulle känna mig
Om jag inte fått med mig de kunskaper jag bär på
Så TACK..säger jag för allt ni gett mig
Som gör mina steg säkrare att gå ÄVEN i mörker och dimma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar