onsdag 23 april 2014

RINGMÄRKT



För ett tag sedan..när jag stod i duschen
Hmm INTE för att det var så länge sedan jag duschade
utan för det jag började minnas
När jag såg på mina ben
Som hade börjar få mörka ringar runt vadbenen

Då jag dagligen.. för det praktiska behovets skull..går i stövlar/kängor
Så uppstår "märkningen"

Då mindes jag min moster
Hon som var gift med den brodern ...till min mamma
som övertagit hemmanet.. efter mormor och morfar

HON hade såna där ringar MEN mer fastbrända..på sina vadben
När hon tog av sig stövlarna SOM hon dagligen hade på sig .. syntes dom tydligt
Även när hon skulle vara "fin"..det vill säga uppklädd
Minns att jag observerade dom och tänkte en del runt ikring
På hennes liv och leverne

Hon var den ..bland mycket annat .. som stod för mjölkningen
Minns när jag var riktigt liten och fick det stora förtroendeuppdraget
Att hämta in mjölken till mormor och sen "kara" av grädden
Det var med försiktighetens steg och rörelser som jag fick jag gå fram
För att gräddlagret skulle hålla sig överst och inte blanda sig med mjölken
För DÅ sabbades gräddens vispförmåga
Det var ett stort uppdrag

Det var ALLTID en massa jobb som påkallade uppmärksamheten för en bonde
Som behövdes..men mer ofta.. bara måste utföras
Vare sig det var vardag eller helgdag
att vara BEKVÄM var en lyx för en bonde
Tålig och tålmodig var nog de egenskaper dom fått tillägna sig
och en bred kompetens
SAMT ett självständigt tänkande

Fast min moster hade fullt upp
Så planterade hon och skapade den mest fantastiska trädgård
Med både blommor,grönsaker och bärbuskar
Kanske var det en slags meditativ avkoppling för henne
Att med kreativitetens händer ge sig hän i skapandet
Att det fyllde på hennes energidepåer..och gav henne kraft
Samt fyllde på magarnas behov
och minskade då även trycket.. på börsens öppnande

Och när skogens vilda bär var mogna
Var hon och fler ute för att plocka av skogens tillhandahållande rikedom

Minns från det jag var liten ..när vi var där
Och det var lingontiden
Hur dom rensades ute på ladugårdsbacken..i mängd
För att sen säljas till uppköpare
för att få in några välbehövliga extra kronor..inte var dom många
men väl eftertraktade i denna tid
och nog fick de slita för det lilla dom fick

Det är mysigt med de uppvaknande minnena
som fyller på mig med en varm glädje
när jag får resa BAKÅT i tiden..
SE och återuppleva det olika händelserna med nutidens olika sinnen

Kan känna dofterna..särskilt från min morbrors inpyrda piprök
Kan höra deras röster och känna den mysiga tillhörighets-känslan
Att få ingå och vara EN del av en gemenskap
DÅ..när man gjorde saker TILLSAMMANS
och allas insats var betydelsefulla och viktiga .. OAVSETT ålder

MEN NU VAR DET JU DET HÄR MED RINGMÄRKNINGEN

Efter det jag fått syn på mina mer lättsamma ringmarkeringar
började jag skifta mellan olika skor/stövlar/kängor med varierande "höjd"
För att INTE få ..såna där fastbrända ringar på benen
Liite fåfäng är jag allt
Då jag ibland vill klä upp mig i klänning..eller kjol
vill jag då inte INTE ha såna där SYNLIGA och ovälkomna tatueringar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar