tisdag 15 oktober 2013

BRIST PÅ POJK-INDENTIFIKATION och KÄRLEKENS BYGGSTENAR




När jag sprungit omkring på nätet
För att söka dockor..
Fick jag upptäcka.. att det finns VÄLDIGT lite pojkdockor
Av porslin,andra och som har sitt kön på plats


I förhållande till den uppsjö,som det finns av flickdockor
Som är klart överpresenterade
Men det är ju lika viktigt för killar
att och så dom få bli synliga.. med och i en identifikation


Varför söker jag då dockor?

Joo för att..när jag blev sjukskriven
Då min kropp började strejka
Påbörjade jag en INRE orienteringsresa


Då hittade jag tillbaka till dansens utlevelse..

Fick höra det en gång att
Att man skulle minnas BAKÅT.. till barndomen
vad som fick en att KÄNNA glädje och kreativitet då
När man hamnar i kriser
För mig var det dansen och ritande å målandet
Då när orden INTE fanns till
Som nu ..i den anstormning av känslor som skakade om mig

Där i dansens ensamhet.. levde jag ut all min grundsmärta
Genom ÅR burna
Ur det föddes ett behov att BERÄTTA för mina barn
Hur det var när dom föddes..hur LYCKLIG jag var
Vad jag kände och upplevde då
genom att prata in det på band.. till var och en av dom
jag sjöng,läste sagor ..som jag berättat
Det var EN del i processens början
Som kom att sträcka sig genom några år
I en livsomfattande uppbyggnad.. till en förståelse..över mig och mitt liv


Nu står jag inför en slutetapp.. i den bearbetningen
En slags vandrings manifestation
Som jag med en liten ritual.. tänker ha för mina barn
Har köpt dom var sin docka
En porslinsdocka med en speciell symbolik
för varje barn
Till sonen tog det MYCKET längre tid INNAN jag hittade någon docka
(Som jag än inte fått)


Men till slut hittade jag en
som hade min sons varma..lite kluriga och omtänksamma blick
Varför dockor DÅ
Joo.. för dom skall alltid påminna mina barn
Även då jag inte längre finns
så att dom ALDRIG glömma bort
HUR värdefulla dom är och alltid varit för mig

Dessa fantastiska..härliga människor
som genom att FINNAS TILL ..gett mig styrkan att orka
och viljan att utvecklas.. INTE ge upp
Utan gå framåt med öppen blick

Till dockorna skall mina dikter följa med
Den om VILDHÄSTEN och MINA BARN..

Jag tror UTIFRÅN mina egna erfarenheter
att det är väldigt viktigt
Att INTE tiga om det som åxå varit svårt
Om det man missat..det man inte kunnat ge dom
För det tror jag är viktiga ledtrådar..för deras fortvandring i livet
För som jag många gånger skrivit
Det är från början en historia måste berättas
För att vi skall förstå oss på omvärlden... helheten och oss själva

Men framförallt SYNLIGGÖRA den röda tråden
Den om hur Älskade och Betydelsefulla dom varit och är
HUR stolt jag är över att få vara deras mor
För det tror jag är


Föräldraskapet är ingen självklarhet
Det är något som byggs upp med tillitens och kärlekens byggstenar
År efter år efter år.. som inte får stagnera
ALDRIG NÅGONSIN ..tas för given
Som INGA människor..inte ens livet självt
Så det gäller att vara rädd om varandra.. å det liv vi har till förfogande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar