torsdag 22 augusti 2013

DÄR och DÅ ORDEN BLIR till HANDLING..UPPSTÅR en HJÄLTETON


Vad är en hjälte..
För mig är det DEN som vågar stå upp för det den tror på
som vågar ta sig ton mot överhet och maktmissbruk
mot mobbning å kränkningar
som vågar bry sig om och reagera när å där respektlöshet råder
mot äldre,barn, handikappade å sjuka
som inte blundar utan ser verkligheten som den är
och som inte tiger still när oegentligheter mot medmänniskor sker
den som har kontakt med sitt hjärta å sin själ
DEN som vågar
som finns där i nöden
DET ÄR en HJÄLTE för mig
Dom ger mig tro,hopp och en kraftenergi
och en varm lyckokänsla till kropp och sinne
Fast jag inga "bofasta" hjältar har i mina tankegångar
dyker det upp en och annan då och då

*Som mina grannar..när jag har råkat ut för något
ELLER vill besöka barn å barnbarn
DÅ finns dom där för mig..utan åthävor och mankemang
Härligt att bo i en by ..där omtankens hjältar bor

* Har LYSSNAT på Yngve Gustafsson.. expert på äldreomsorg från Umeå
Som tar upp ett VÄLDIGT viktigt och MYCKET ANGELÄGET "spörsmål"
Och som i HANDLING gör något åt det
DET om HUR Olika MEDICINER som skrivs ut och i mängd
UTAN eftertanke på
HUR de påverkar varandra och människors liv å leverne
Jag blir glad när jag lyssnar till såna människor
Som i ORD och HANDLING strider för andra människor
För att påverka och ge deras liv en bättre utgångspunkt
Genom att ..som NU..granska deras medicinintag
HÄRLIGT att det finns..människor som DU

OM jag skulle tänka på hjältar .. MEDMÄNSKLIGHETENS HJÄLTAR
skulle du/ni rymmas inom det kriteriet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar