fredag 27 januari 2012

VERKLIGHETENS ACTION



Min hyresvärd Jans far.. Sune

Som jag berättat om tidigare ÄR en baddare på att minnas
Och berätta om tid som gått..
När vi stannar till efter vägen.. då vi möts
är jag en ivrig lyssnare..
med öron ...helt vidöppna..då han berättar

Tänkte på ACTION..sist vi träffades...livskittlingarna..ni vet
som vi har olika GRADERS behov av
En del hoppar fallskärm,bungyjump,forspaddling
och några kastar sig ut för branternas stup
på skidor av alla slag
Plus allt annat ..människor av idag vill pröva på
Utsätta sig för...för att få en kick..känna...att dom lever


I jämförelse med HUR det var IGÅR
För det är faktiskt INTE så länge sedan
När människors dagliga "KICKARs" ACTIONINNEHÅLL..HANDLADE om livet
ÖVERLEVNADEN
Som många människor runt om i vår värld...dagligen får kämpa mot
Gå i närkamp med..sin över-levnad

Den här lilla historien..säger hur det var ÄVEN här i SVERIGE
för inte såå länge sedan
När kriget härjade ute i Europa
Ett krig som oxå drabbade lilla Sverige..då matransoner/kuponger
gavs till folket..DET VAR RANSONERING
Så för att klara sig fick människor vara/bli uppfinningsrika
Lite listiga till mans

Det fanns och finns än kvar
en gammal KVARN några km bort..i nästgårdsbyn GRÖNÅKER


Dit smög sig byssborna
för att mala sin säd.. till mjöl
Tänk er 5 km bort med tunga säckar av säd..i mörkrets skydd
Smyga sig om natten..så tyst de kunde.. för att undgå upptäckt
Nog flödade adrenalitet...nog dunkande hjärtarna ett extraslag
Innan de hade tagit sig hem..med mjölet OUPTÄCKTA

Det var när jag hörde denna berättelse av Sune
Som jag kom att tänka på ACTION/KICKAR av idag och IGÅR
VERKLIGHETENS ACTION...var människors vardag då i SVERIGE
Det är häftigt.. att få lyssna på Sune

4 kommentarer:

  1. Hejsan Inger -Sofia.
    Jag tittade in på nätet så jag passar på att hälsa på här, det blir ungefär två veckor till utan bloggar för mig.
    Jag tänker på ransoneringar, jag tror det var på 70 talet det var bensinransonering under ett par månader, det var så konstigt, plötsligt fanns det nästan ingen bensin, några veckor efter fanns det hur mycket som helst.
    Hoppas du inte har för mycket vinter, kylan verkar ha kommit nu, men så långlivad blir den nog inte.
    Ha en trevlig kväll.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. HEJ..vad trevligt att höra ifrån dig..Hoppas NI har det toppen..härligt,bra, lugnt och skönt
    Det hade jag glömt bort..det minns jag nu.det där med bensinen.HUR det känndes..begränsningarnas ransonering..ofriheten Och insikterna om allts förgänglighet och vilken trygghet som vi varit invaggade i...det skakade om ..Hälsa med dig..God fortsättning på resterande veckor av bloggpauseriet KRAM

    SvaraRadera
  3. Under mina yrkesår hörde jag så många berättelser om hur det var förr och ofta, ofta har jag ångrat att jag inte skrev ner det. En sak jag iaf minns är när en kvinna, som var över 90 då - nu borta sen länge - berättade om hur hon och maken fick lämna barnen, tidigt om morgnarna, för att...med halm i dåliga fotplagg gå till skogs i hög snö, för att hämta ved till sin gengasmotor i bilen.
    När vi har tankat 385 liter bensin...har dom huggit 1000 kg ved.
    Det är en förmån att få ta del av deras minnen och livserfarenhet. Dessutom fick jag betalt för det, genom jobbet.

    Ha det så gott.
    kram.

    SvaraRadera
  4. GOD morgon Cumulus
    Det äR facinerande att höra..om HUR det varit FÖR inte allt för länge sedan..Funderade jag mycke omkring..när jag själv fick barn..HUR kvinnor förr tänkte/kännde..När de fick släppa iväg barnen på skogen att "geta" (valla/vara med djuren på skogen)Som du nu berättar att lämna dom ensammaIbland var de unga väldigt unga att måsta axla ett sånt ansvar ..hade dom annorlunda känslor..då..Men så var det ju inte fick jag erfara..dom hade samma oro..men INGA andra val..Då det handlade om överlevnaden..Därför gör det mig nu riktigt riktigt upprörd arg..Att de NU får ..i vår VÄLFÄRDSTID..många fara så illa INTE bli människovärdigt behandlade UTAN skall inbesparas på För att de rika skall bli än rika På dessa människors bekostnad..Dessa kämpar..som många fått slita.. för varje bit .för att få ihop till livets nödtorft Det är skammligt upprörande..Så när de berättar får man insikter om ett liv såå långt ifrån vårt eget..i dagens bortskämnda egoland Att gott o väl önskar jag dig Kram

    SvaraRadera