tisdag 13 december 2011

DET OSKYLDIGA ÅLDERSTÄNKET OCH GLÄDJENS FRÖJDER


VAD kunde passa bättre ..än den här låten till detta ämne
Som jag nu kommer att ta upp
Hade ju inte tänkt skriva något mer FÖRE jul
Men så fick jag en kommentar och genast gick tankemaskineriet igång

Igår lussade jag för några i byn
Något som känns spännande, roligt, trevligt och glädjefyllt
Dels planeringen FÖRE håller mig i trim
Tankarna. På att komma mig iväg TIDIGT det är ju liksom det som är vitsen
Att hinna "ta" så många som möjligt på säng
Innan alla vaknar upp ,till dagens göranden och låtanden

Jaa men HUR passar då låten in i lussandet??

Joo så här var det. Att jag fick från en cybervän
Några vänligt menade och oskyldigt tänkta ord
Som sa: härligt med en ÄLDRE kvinna, som lussar
Jaa DET var väl inget märkvärdigt med de orden...egentligen
OM man nu inte tänker efter.För i dom ligger omedvetet en signal
Om det här med vårt inprogrammerade ålderstänk

Har själv FÖR INTE allt för länge sen
gått omkring med omedvetenhetens oskyldiga tänkta och uttalade ord
OM DE ÄLDRE. Som vi alla blir inmatade med
Det ligger liksom i inandningsluften

Nu när jag själv börjar kliva över och in i åldrandet
Så har jag blivit medveten om faran med vårt synsätt på åldrandet
Vad det framför allt GÖR med oss alla
Och hur det påverkar de äldres mående och kännande

Att INTE våga...göra det som borde vara lika naturligt
I vilken ålder man än befinner sig i
Jag hoppas innerligt att ALLA de olika åldersvärderingarna ALDRIG får fäste i mitt inre
Att jag även NÄR jag blir 100..om jag kan gå
FORTFARANDE vågar känna glädjens förväntan och NATURLIGHET
Och lussa för min omgivning...
Och INTE låter mig påverkas/tyngas ner av detta snäva..låsta
Och glädjedödande ålderstänket

Och inte heller låter mig klappas på huvudet
I någon slags vänligt överseende med min ålder
Då kommer jag att BITAS..
För det är lika nervärderande som allt annat

HÅLL I ER..NU KOMMER ORDEN ..IGEN

Vi har ALLA ett LIV som skall LEVAS
INTE en ÅLDER
Och att BEHANDLA...SE..TALA med varandra
på ett respektfullt o människovärdigt sätt

Det här var ett litet oskyldigt ord från början
Men det kanske är de oskyldiga tänket
Där de här smygande värderingsorden. Lägger sig
Och blockerar livsflödet och modet att VÅGA leva fullt ut
Så länge vi lever ..OAVSETT i vilken ålder vi än befinner oss i
För även barn/unga får ta del av det så kallade välmenta
åldersvärderingsorden
OCH klapparna på huvudet..för att de är så unga
För unga att förstå..så vi har alla ett ansvar över
HUR vi behandlar...talar med och om vår nästa

Önskar ER ALLA en GLÄDJEFYLLD DAG KRAM

3 kommentarer:

  1. God morgon Inger-Sofia!
    Barbro Hörberg, tänk vad synd att hon lämnade oss så tidigt i livet, hennes visskatt går inte att värdera, Med ögon känsliga för grönt, Min väninna Siv, Gråt i gräset och många, många fler.
    Lite grand kan vi nog tala om åldersrasism här i landet, är man över 45 år så börjar så sakta chanserna för att få ett nytt arbete att avta trots att det är då och senare i livet som erfarenheterna och kunskapsbanken börjar fyllas på ordentligt.
    Ha en riktigt trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Inger - Sofia.
    Jag passar på redan nu att önska dig en riktigt God Jul och ett gott nytt år, jag tar bloggledigt fram till i januari, jag skall åka norrut för att fira helgerna där uppe.
    Jag hoppas du får en jul att minnas med glädje.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Hejsan Inger-Sofia.
    Det ligger väldigt många kloka tankar bakom det du skriver, men så är vi människor, ålder och vad vi jobbar med är oftast det en okänd medmänniska tänker på när man möts på livets ocean, jag tror också det är typiskt svenskt, så det ligger nog djupt ner i generna av uppfostran och ohejdad vana.
    Men någon jag känner väl säger att ålder är bara några siffror på ett papper, det är inget att lägga ner större möda att fundera över.
    Ha en riktigt trevlig dag
    Kram

    SvaraRadera